Wintertijd

Vitamine D en je weerstand: hoe zit dat in de winter?

24 oktober 2020 14:47 Aangepast: 24 oktober 2020 20:20
Foto ter illustratie Beeld © iStock

Er komen donkerdere dagen aan, want vanavond gaat de wintertijd weer in. Grote kans dat je daardoor ook minder vitamine D binnenkrijgt. Hoe belangrijk is dat voor je afweersysteem en de strijd tegen corona? En hoe kom je dan wel aan genoeg vitamine D?

Vitamine D zit in bepaalde soorten voeding zoals in vette vis, maar onze huid maakt het ook zelf aan onder invloed van zonlicht. In de wintermaanden ligt een tekort op de loer: het is minder lang licht en we zitten meer binnen. Dat kan gevolgen hebben voor je immuunsysteem, want daar speelt de vitamine een rol in. Ben je dan ook vatbaarder voor het coronavirus?

Afweersysteem

"De rol van vitamine D in Covid-19 is complex", zegt arts-onderzoeker Jona Walk van het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis tegen EditieNL. "Als je ziek wordt, is dat vooral een ernstige reactie van je afweersysteem op het virus. Vitamine D zou deze ernstige afweerreactie kunnen remmen. Mensen met een tekort aan vitamine D zouden ook zieker kunnen worden. Maar dit is nog niet zeker aangetoond."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Een uurtje extra slaap: de wintertijd gaat dit weekend in

Volgens Walk is er daarom op dit moment niet genoeg informatie om te zeggen dat vitamine D beschermt tegen het coronavirus. Daar moeten volgens haar studies voor gedaan worden.

Arts-onderzoeker Jona Walk Arts-onderzoeker Jona Walk

Walk: "In die studies zou ook moeten worden gekeken naar het belang van bijvoorbeeld vitamine K, daar doen wij onderzoek naar. Wij onderzoeken nu een of een combinatie van vitamine K, D en magnesium effect heeft op de ernstige klachten van coronapatiënten uit de risicogroepen."

Stevige botten en tanden

Of vitamine D kan helpen tegen corona, moet dus eerst verder onderzocht worden. Maar het heeft hoe dan ook gezondheidsvoordelen. Volgens het Voedingscentrum zorgt het onder meer voor stevige botten en tanden, helpt het bij een goede spierfunctie en is het van belang voor een goede werking van het immuunsysteem.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Voedingscentrum: extra vitamine D helpt als je niet naar buiten kunt

Hoe zorg je er dan voor dat je komende winter toch genoeg vitamine D binnenkrijgt? Eigenlijk zou je er tussen april en oktober al genoeg van op moeten slaan. "Dat houdt in dat je, om aan je vitamine D te komen, tussen 11.00 en 15.00 uur een half uur zo bloot mogelijk in de zon moet zijn", zegt onderzoeker Laura Huiberts van de Technische Universiteit Eindhoven.

Lichttherapie of supplementen

Met november voor de deur, is het daar waarschijnlijk al wat te laat voor. Een zonnebankje pakken in de winter is in elk geval niet de oplossing, zegt Huiberts. "De juiste lamp zit niet in alle zonnebanken, dat moet je dan eerst navragen. Daarnaast is het maar de vraag hoe goed het is voor je huid."

Lichttherapie kan een optie zijn, maar alleen in het ziekenhuis. "Alleen daar zijn de lampen sterk genoeg. Die thuislampen voor lichttherapie werken wel tegen depressie, maar zorgen niet voor de aanmaak van vitamine D."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Helpt het slikken van vitamine D tegen het coronavirus?

Een vliegticket naar de zon kunnen we vergeten, maar dat zou anders ook niet zoveel nut gehad hebben. "In deze tijd van het jaar moet je echt naar de evenaar om aan je vitamine D te komen", zegt Huiberts. "Wintersport heeft al helemaal geen zin, want ondanks dat je dichter bij de zon zit, ben je al helemaal ingepakt."

"Eigenlijk is de enige manier om voldoende vitamine D binnen te krijgen in de winter via supplementen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore