'500 euro is geen uitzondering'

Jongeren geven ondanks crisis meer uit aan sneakers

08 september 2020 17:31 Aangepast: 09 september 2020 09:18
Beeld © ANP

Een paar Adidas van 250 euro of zelfs Nikes van 600 euro. Ondanks de coronacrisis hebben jongeren er geen probleem mee om dit soort hoge bedragen neer te leggen voor een paar sneakers. "Waar jongeren vroeger geld uitgaven aan games of snoep, besteden ze het nu aan sneakers."

Jongeren geven steeds meer uit aan luxe sneakers. In 2015 gaven ze gemiddeld 150 euro uit aan een mooi paar, vijf jaar later is dat toegenomen tot 250 euro. Dat blijkt uit onderzoek van online platform Winkelstraat.nl.

Minder inkomen

Opvallend daarbij is dat uitgaven van meer dan 500 euro voor een paar sneakers allang geen uitzondering meer zijn. De verkoop van deze luxe schoenen is in het eerste halfjaar van 2020 zelfs het hardst gegroeid. En dat terwijl de in deze periode ook de coronacrisis hard heeft toegeslagen. Uit cijfers van het Nibud blijkt dat 33 procent van de jongeren tussen de 18 en 25 jaar een terugval heeft ervaren in het inkomen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Jaden Smith lanceert de eerste vegan New Balance sneakers

"Deze generatie maakt duidelijk dat ondanks financiële onzekerheid, luxe fashion een centrale rol speelt in hun leven", zegt Joost van der Veer, CEO van Winkelstraat.nl.

Coronacrisis

Dat jongeren in de coronaperiode juist hoge bedragen uitgeven aan sneakers, verbaast Kiwan Leung niet. Hij is sneakerhead - een ander woord voor sneakerfan - en eigenaar van verkoopsite Approved Sneakers.

Kiwan Leung tijdens de verkoop van sneakers Kiwan Leung tijdens de verkoop van sneakers

"Tijdens de lockdown kon je je geld natuurlijk besteden niet aan uitgaan en dat soort zaken, dus sneakers zijn een mooi alternatief. Daarnaast denken jongeren misschien dat ze over een paar maanden de sneakers niet meer kunnen betalen, dus kopen ze het dure paar liever nu", zegt Leung tegen EditieNL.

Daarnaast horen sneakers tegenwoordig nu eenmaal bij het standaard uitgavepatroon van jongeren. "Waar jongeren vroeger geld uitgaven aan games of snoep, besteden ze het nu aan sneakers."

Het is volgens Leung een statussymbool geworden waarmee je goed voor de dag komt. "Nieuw schooljaar? Dan ook nieuwe sneakers, vinden veel jongeren."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore