'Zo krachtig als een Ferrari'

Meer schade door elektrische auto's: 'Het zijn potentiële moordenaars'

31 juli 2020 12:12 Aangepast: 01 augustus 2020 21:24
Beeld © ANP

Bestuurders van elektrische auto's zijn grotere brokkenpiloten dan mensen die in een brandstofauto rijden. Dat blijkt uit onderzoek van verzekeringsvergelijker Pricewise. De laatste groep rijdt gemiddeld eens in de acht jaar schade. Bij bestuurders van elektrische wagens is dat eens in de vier jaar.

Begin deze week ging richtte een vrouw met haar Tesla nog een enorme ravage aan in Rotterdam. Zo doorboorde ze twee stilstaande auto's en een winkelpui. Ze was niet onder invloed.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Crashes met peperdure auto's: 'Het gaat regelmatig fout'

Opvallend is dat de elektrische auto's die het vaakst schade rijden, de zware, snelle modellen zijn zoals Tesla’s, de Audi E-tron en de Jaguar I-Pace. Uit onderzoek blijkt dat bestuurders van die auto's zelfs eens in de drie jaar een schadeclaim indienen.

Potentiële moordenaars

En dat heeft gevolgen. "Het is aannemelijk dat de verzekeringspremies voor elektrische auto's door die slechtere schadecijfers alleen maar zullen stijgen", zegt Hans de Kok van Pricewise tegen Editie NL. "De premies zijn al een stuk hoger, want elektrische auto's hebben duurdere onderdelen om te herstellen bij schade, zoals de accu. En ze zijn een stuk duurder in de aanschafprijs."

Maar hoe kan het dat deze auto's en hun bestuurders meer schade maken? "Elektrische auto's, en dan vooral de zwaardere wagens, zijn enorm snel en trekken bijna net zo snel op als een Ferrari", vertelt autojournalist Carlo Brantsen aan Editie NL. "Dat kunnen echt potentiële moordenaars zijn als je mensen erin laat rijden die dat niet gewend zijn."

'Toegankelijker dan een Ferrari'

Vroeger had je een aantal supersnelle sportwagens, waaronder Ferrari's, maar die waren voor de meesten onbetaalbaar. "De huidige elektrische auto's zijn vergeleken met een Ferrari een stuk goedkoper en zijn toegankelijk voor de 'gewone bestuurder'."

Steeds meer particulieren schaffen dan ook dit soort auto's aan. "Maar veel mensen kunnen helemaal niet omgaan met zoveel vermogen. En dan gaat het vaak mis." Volgens Brantsen zouden kopers een korte training moeten krijgen. "Als je weet hoe sterk de auto is, kunnen er ongelukken voorkomen worden."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore