Marketingtrucje?

Na Zeeman, FEBO en Lidl komt nu ook de ANWB met fanslippers

16 juli 2020 17:08 Aangepast: 16 juli 2020 17:10
Beeld © ANWB

Je hoort er deze zomer echt niet bij als je niet met felgekleurde slippers met letters erop over de boulevard flaneert. Na de FEBO, Zeeman en de Lidl komt de ANWB nu ook met fanslippers. Slimme marketing of uitgekauwd trucje?

Op het ene exemplaar van de knalgele slippers staat 'an' en op de andere 'wb', in het onmiskenbare lettertype van het merk.

"We hebben deze koele slippers voor je gemaakt, een tikje retro wel. Da's andere koek dan die afritsbroek", schrijft de ANWB over de campingslippers. "Het zijn limited editions, dus wees er op tijd bij." Ook zijn er bijpassende sokken verkrijgbaar.

Niet origineel

Heel origineel is het idee niet. Soortgelijke slippers zagen we eerder ook al van Lidl, Febo en Zeeman. En daar wringt de schoen (of slipper) in dit geval, vindt retaildeskundige Paul Moers.

"Ik vind het verre van slim. Kleding is de meest ingewikkelde markt die er is", zegt hij. "Het is leuk om dat voor de grap een keer te doen, maar daar moet het bij blijven."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Wansmaak als perfecte marketing: ook Lidl scoort met eigen kledinglijn

"Het is al gedaan. Kijk, als je er een totaal eigen swing aan weet te geven, kan het werken. Zoals Zeeman met hun onderbroek, dat was wel echt humor. Maar ANWB-slippers? Tsja. Het is kopiëren wat een ander doet."

Origineel is het niet.. Origineel is het niet..

'Uitglijder'

Moers betwijfelt of het nu nog goed is voor je merk om zoiets uit te brengen. "Ik denk eerder dat de reactie van mensen is: oh, zij proberen het ook. Dat beschadigt eerder je merk dan dat het iets toevoegt. De ANWB is een ijzersterk merk, maar ik vind het een uitglijder."

Wie de slippers wel kan waarderen en er graag mee over de camping paradeert deze zomer, kan ze kopen in de webwinkel van de organisatie.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore