Duurzaam

Dick is de eerste Nederlander met een waterstoffiets

08 juli 2020 16:33 Aangepast: 08 juli 2020 18:39
Dick van Goch met zijn waterstoffiets. Beeld © Editie NL

Naast de waterstoftaxi, de waterstofauto en de waterstofbus is nu ook de waterstoffiets in Nederland. En daar zijn ze in Europa blij mee. Volgens de Europese Commissie is waterstof hard nodig om de klimaatdoelen te behalen. Dick van Goch is de eerste trotse Nederlandse eigenaar.

Dick van Goch heeft de waterstoffiets nu drie weken. "Het is de enige in Nederland. De fiets is 32 kilo en kost 9000 euro", zegt hij tegen Editie NL. Dick kocht-m in Frankrijk bij Pragma Mobility en kijkt nu voor dat bedrijf hoe de fiets in Nederland op de markt gebracht kan worden. "Er staan er nog honderd klaar in Frankrijk voor de verkoop."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Nederland: EU moet meer inzetten op waterstof

Maar het probleem is dat je dit soort fietsen hier nog niet kan vullen. Het is eigenlijk zoals bij de elektrische auto in het begin: veel auto's, maar te weinig laadpunten. Er zijn in Nederland nu 4 waterstoftankstations waar iedereen gebruik van mag maken. Als alle plannen doorgaan, dan komen daar de komende jaren nog eens negentien bij.

Extra vulstations

Dick kon de fiets eerst zelf niet eens vullen. "Inmiddels heb ik een grote gasfles met waterstof en een vulslang om de fiets mee te vullen. Iemand die de fiets heel graag wil hebben, kan-m thuis dus vullen. Maar het is niet zo ideaal als we allemaal in een schuur zitten te hannesen met gasflessen."

De pionier wil er nu eerst voor zorgen dat er vulstations komen. Want, "de fietst trapt heerlijk. Het voelt eigenlijk zoals een e-bike. Als je trapt, krijg je meteen ondersteuning. En met een volle tank kun je 150 kilometer fietsen. Het vullen kost slechts twee minuten."

'Alles kan op waterstof'

Volgens Wouter van der Laak van WaterstofNet kunnen eigenlijk alle voertuigen die elektrisch rijden ook worden uitgebreid naar waterstof. "Waterstof geeft net een extraatje: de afstanden die je kunt rijden zijn langer en het tanken gaat sneller", zegt hij tegen Editie NL.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Rijden op waterstof: is dit de toekomst?

"Het is geen strijd tussen elektrisch rijden of op waterstof rijden. Het zorgt beide voor nul uitstoot. Vooral voor trucks is het een mooie uitkomst. De gewichtstoename is veel beperkter dan wanneer je op elektriciteit rijdt en het snelle tanken past goed in het drukke schema van een transporteur."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Nederlanders maken 'eerste step op waterstof'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore