Nieuw boek

Jurgen verhielp zijn burn-out met nieuw eetpatroon: 'Eiwitten zijn cruciaal'

04 juni 2020 12:18 Aangepast: 04 juni 2020 13:29
Veel eiwitten eten helpt volgens Jurgen tegen stressklachten Beeld © Editie NL

Niet pillen of therapie, maar een nieuw eetpatroon hielp Jurgen Spelbos van zijn burn-outklachten af. Om anderen met zijn nieuwe inzichten te helpen, schreef hij het boek Van Stress naar Geluk.

Jurgen kampte zes jaar met een burn-out. Om een oplossing te vinden is hij vier jaar geleden een eigen onderzoek gestart, en met veel mensen gaan praten. "Ik kwam erachter dat iedereen die last had van stress en burn-outs, een tekort had aan gelukshormonen", vertelt hij aan Editie NL.

Eiwitten

Door te kiezen voor voedingstoffen die de aanmaak van gelukshormonen stimuleren, zouden de klachten volgens hem verholpen kunnen worden. "Eiwitten zijn cruciaal. Vis, vlees, groente, noten, pindakaas en bananen doen het heel goed."

De bevindingen van Jurgen Spelbos zijn gebaseerd op zijn eigen onderzoek en niet wetenschappelijk onderbouwd.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Toename stress- en burn-outklachten jongeren: 'Ik had zo'n drie paniekaanvallen per week'

Volgens Spelbos is voeding het belangrijkste element om stressklachten aan te pakken. "Je kunt mediteren tot je een ons weegt, maar als je die tekorten aan gelukshormoon niet aanpakt heeft het weinig zin."

Disbalans

Psycholoog Gijs Coppens is het er niet helemaal mee eens. "Voeding is niet per se het belangrijkst", zegt hij tegen Editie NL. "Een burn-out heeft te maken met een disbalans tussen wat je aan arbeid verricht en hoe je ervan bijkomt. Als je bijvoorbeeld veel piekert, kun je uitgeput raken."

Cijfers

Uit de Nationale Enquête arbeidsomstandigheden blijkt dat ruim 16 procent van de mannelijke werknemers en 18 procent van de vrouwelijke werknemers te maken heeft met burn-outklachten.

De oplossing is opnieuw een balans te vinden. "Het is belangrijk dat je dingen over jezelf leert. Als je leert gezond te gaan eten, dan draagt dat bij aan jezelf competent voelen. Je gaat lekkerder in je vel zitten. Dus ga vooral iedere dag gezond eten."

Gelukshormonen

Door deze producten te eten worden volgens Spelbos drie gelukshormonen aangewakkerd: "Dopamine – dat zorgt dat je lekkerder in je vel zit, acetylcholine – dat zorgt voor creativiteit en alertheid en GABA – dat zorgt dat je je ontspannen en rustig kan voelen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Kim kreeg een burn-out en kon helemaal niets meer

Maar, benadrukt hij, dat is geen voorwaarde om gelukkig te zijn. "Als jij met je vrienden een patatje gaat eten, draagt dat – vanwege het sociale contact – ook bij aan een gezonde leefstijl."

Andere factoren

Goed eten is volgens Coppens slechts een factor in de bestrijding van een burn-out. "Andere factoren zijn sociaal contact, sociale steun, beweging, conflicthantering, het matigen van alcohol- en drugsgebruik, goed slapen en assertiviteit. Voeding staat daar niet per se boven."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore