Nederlandse restaurants zetten robots in als obers

Lange tafels, trolleys of zelfs drones: horecazaken bedenken allerlei creatieve oplossingen om 1 juni weer open te kunnen volgens de coronarichtlijnen. Twee restaurants in Nederland hebben wel een heel creatief plan: zij zetten robots in als bediening.
In het Aziatische restaurant Dadawan in Maastricht zijn het geen obers, maar robots die je bestelling komen brengen. Daar staan James, Amy en Aker vanaf 1 juni klaar om de gasten te ontvangen.
Ook Royal Palace in Renesse heeft al twee robots in de startblokken staan. Zij zullen de mensen welkom heten en bestellingen rondbrengen. Ze kunnen zelfstandig naar de tafels, maar de gasten moeten wel een handje helpen om het eten en drinken eraf te pakken. Bestellingen opnemen lukt de robots nog niet.

Bedienen op afstand: speciaalbiercafé gaat viral met drone-video
Eigenaar Shaosong Hu van Royal Palace schafte de robots al vóór de coronacrisis aan. "Het plan was er al langer", vertelt hij aan Editie NL. "Ik zag ze in China en vond ze wel leuk. Dus toen heb ik ze ook besteld."
Corona
Horecatrendwatcher Vincent van Dijk heeft dit soort robots nooit eerder in Nederland gezien. "Het is natuurlijk wel een trend die al langer voorspeld wordt. Corona heeft die trend naar voren gehaald. Het is een slimme manier om afstand te houden", zegt hij tegen Editie NL.
Daarnaast wek je met je restaurant extra aandacht door robots in te zetten. "Mensen vinden zo'n gadget heel leuk en willen er ook mee op de foto", denkt Van Dijk.
Azië
In Azië heeft de horeca al meer ervaring met robots. "Daar lopen ze echt voorop. Je ziet ze bij hotelrecepties, in de bediening en in de roomservice. Dat laatste is wel fijn: dan hoef je je niet snel aan te kleden", grapt hij.

Nieuwe versie horecaprotocol: maximaal twee personen binnen 1,5 meter
Nederland loopt volgens Van Dijk juist achter als het gaat om automatisering in de horeca. "Misschien is het ook geen toeval dat het nu precies twee Aziatische restaurants zijn die er in Nederland mee beginnen."
De ontwikkelingen gaan volgens Van Dijk razendsnel. "Die robots kunnen al veel. Je kunt ze bijvoorbeeld leren verschillende soorten koffie of cocktails maken."
Ontwikkelingen
Hij raadt ook andere horecazaken aan om in de toekomst gebruik te maken van technologische ontwikkelingen. "Restaurants kunnen bijvoorbeeld een kastje op de tafels zetten waarmee mensen op afstand kunnen betalen of de bestelling door kunnen geven. Dan hoeven mensen niet te wachten op de ober. Of ze kunnen robots inzetten in de keuken."