De vakantie gaat er voor veel mensen anders uitzien dan gehoopt. Niet aan de Spaanse kust, maar gewoon in eigen land. Misschien wel tussen de koeien? Land- en Tuinbouworganisatie Nederland (LTO) doet een oproep om dit jaar vakantie te vieren op de boerderij.
"Het buitenland lijkt nog niet mogelijk. Boerenbedrijven hebben de ruimte, de rust en het is dus goed mogelijk op afstand te blijven", zegt Susanne Görtz van LTO.
En die boerenbedrijven blijken heel wat mensen kwijt te kunnen. "In ons land wachten ruim 100.000 verblijfsplaatsen op ruim 2.000 boerderijen op de komst van vakantiegangers."
Veel te doen op de boerderij
John van der Salm van vakantieboerderij Mariahoeve Logies in Woubrugge staat te popelen om mensen te ontvangen. "Het is zo mooi in deze omgeving. Voor gezinnen met kinderen, of voor fietsers. Kinderen vinden het vaak jammer als ze met hun ouders mee op pad moeten, want die willen op de boerderij blijven."
Daar is namelijk genoeg te doen, van skelters tot geboortes van dieren. "Mensen kunnen ook meekijken bij het melken bijvoorbeeld of andere zaken die op een boerderij spelen. Al wil ook een deel echt lekker voor de rust komen.''

Het bedrijf heeft vier vakantiehuisjes waar in totaal 25 mensen kunnen zitten. "Maar onze voornaamste taak is om een boerenbedrijf te runnen. We hebben kippen, schapen en koeien. De melkveehouderij is onze core business", zegt John. "We waren eigenlijk vooral voor de buitenlandse toerist, maar we kunnen de Nederlandse markt nu terugveroveren."
Minicamping of luxe vakantie
Als het om vakantie bij de boer gaat is er voor ieder wat wils, weet ook Goof Lukken, docent toerisme aan de Breda University. "Je hebt boerenbedrijven met een minicamping waar veertig tot vijftig mensen kunnen komen. Er zijn ook boeren met vakantiehuisjes of zelfs een hele wellness voor een luxe vakantie", aldus Lukken.

"Boerenbedrijven moeten het echt hebben van de kleinschaligheid, de charme en de rust. Je kunt vakantiegangers opdelen: mensen die voor grootschalig vermaak gaan, of mensen die voor natuur en rust komen. Die willen een unieke belevenis. Nu met corona kunnen ze inspelen op die kleinschaligheid, massaliteit kan juist afschrikken", legt Lukken uit.
"Zo'n vijf miljoen Nederlanders waren van plan naar het buitenland te gaan. Daar zitten potentiële klanten tussen natuurlijk."
Unieke beleving
Op vakantie bij de boer is volgens Goof Lukken iets van de afgelopen tien jaar. "Het is uit de gedachte voortgekomen dat boerenbedrijven moesten verbreden. Dat deden ze dan ook volop door bijvoorbeeld lokale producten te verkopen, of door toerisme."
De afgelopen jaren heeft dat zich ontwikkeld. Er zijn nu zelfs bedrijven die meer aan recreatie doen dan aan het echte boerenbedrijf. "De consument is steeds meer op zoek naar een unieke beleving. Maar recreatie is wel iets heel anders dan het runnen van een boerenbedrijf, dus als je het niet echt leuk vindt, haal je het niet."