Toegeschreeuwd en uitgescholden

Supermarktpersoneel moet het ontgelden om coronamaatregelen: 'Waar is het respect?'

20 mei 2020 13:50 Aangepast: 21 mei 2020 11:00
Foto ter illustratie, niet de supermarkt uit het verhaal Beeld © ANP

Werken in de supermarkt is in deze tijd niet altijd een pretje. Medewerkers die coronamaatregelen proberen te handhaven moeten het soms flink ontgelden. Bij een Albert Heijn in de Hilversumse Meent liep het afgelopen weekend zo uit de hand dat de supermarkt de klanten in het vervolg zelf de karretjes laat schoonmaken.

"Afgelopen weekend hebben zich meerdere situaties voorgedaan waar wij enorm van zijn geschrokken", aldus de winkel in het bericht. "Onze collega's die bij de winkelingang klaarstaan om uw winkelwagen schoon te maken, zijn zeer heftig toegeschreeuwd en uitgescholden met ziektes. Ook andere gasten moesten het soms ontgelden."

Politie bellen

Het team van de supermarkt begrijpt niks van het gedrag. "Waar is het respect? Waarom ga je als vrouw van 55+ tekeer tegen een jonge jongen die zegt dat hij graag uw winkelwagen even wil schoonmaken en moeten wij uiteindelijk zelfs de politie bellen?"

De medewerkers van de winkel voelen zich onveilig en daarom stopt de supermarkt met het desinfecteren van de wagentjes bij de winkelingang. "Helaas is er voor ons geen andere optie mogelijk", is te lezen. "Wij zullen een zuil met desinfectiemiddelen plaatsen waarmee u zelf uw winkelwagen kunt schoonmaken. Een winkelwagen blijft natuurlijk nog steeds verplicht."

Werknemers beschermen

De FNV krijgt vaker signalen over dit soort situaties in supermarkten. "Het gebeurt veel vaker", aldus Mari Martens, sectorhoofd van FNV Handel. "Winkelmanagers schuiven het af op het gedrag van klanten, maar de managers hebben de taak om hun mensen te beschermen. De werkgever is dat verplicht."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Supermarktmedewerkster expres in gezicht gehoest: 'Ik voelde spetters, echt heel goor'

De supermarkt in kwestie heeft volgens Martens goed gehandeld. "Het is goed dat deze Albert Heijn meteen heeft opgetreden en de politie heeft gebeld. De werkgever moet optreden." Dat is hier dus gebeurd, maar volgens het sectorhoofd gebeurt dat lang niet in alle winkels. "Veel mensen laten ons weten dat klanten zich niet gedragen en dat zij zich niet gesteund voelen door hun werkgever."

'Geen jongeren bij de deur'

Bij veel supermarkten staan volgens de FNV jongere werknemers bij de ingang. "Ons advies is om dat niet te doen. Het is niet verstandig om iemand van 16 of 17 jaar aan de deur te zetten. Jonge mensen weten zich geen raad", zegt Martens. "Nogmaals, de werkgever is verplicht zijn of haar mensen te beschermen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

De comeback van de rijdende supermarkt: 'Drukker dan met kerst'

'Extreme situatie'

Brancheorganisatie CBL laat in een reactie weten dat een extreme situatie als in de Hilversumse supermarkt een uitzondering is.

"De meeste klanten hebben er veel begrip voor dat boodschappen doen anders is. Ze houden zich aan de maatregelen en volgen de aanwijzingen op. Helaas heb je altijd mensen die de boel verzieken. Dat is vervelend voor de medewerkers die ermee te maken hebben", aldus een woordvoerder.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore