EditieNL

De man van de '200 tulpen'-actie: 'Het liep een beetje uit de hand'

16 april 2020 10:25 Aangepast: 16 april 2020 10:49
Tulpenkweker Jaap Laan boekt succes met de online verkoop van zijn bloemen. Beeld © Eigen foto

Met zijn ludieke corona-actie waarmee hij 200 tulpen onder, op of boven de kostprijs aanbood, heeft kweker Jaap Laan al 2,8 miljoen tulpen van het stort gered. "We draaien nog steeds verlies, maar houden de schade beperkt."

Het was een triest gezicht, vijf weken geleden. Duizenden tulpen gingen de shredder in: de veilingprijzen waren zo hard gedaald, dat het de moeite niet meer was de bloemen naar Aalsmeer te brengen.

Aantrekkelijk geprijsd

"Gelukkig is het voor ons bij die ene maandag gebleven", zegt Laan. Hij is tulpenkweker in Noord-Holland, in Avenhorn om precies te zijn. Om de coronacrisis het hoofd te bieden, brengt hij de bloemen sinds kort niet meer naar de veiling, maar op een andere manier aan de man.

Via internet kunnen Nederlanders tulpen bij hem bestellen. Geen bosjes, maar bossen: 200 stelen per keer om precies te zijn. "Dat is om een beetje hoeveelheden weg te blijven zetten", zegt hij. Normaal produceert hij 700.000 tot 800.000 tulpen per week voor de veiling. 

Met 200 tulpen per bestelling schiet het in ieder geval nog een beetje op. "De kosten voor verpakken en verzenden blijven hetzelfde. Dan heb je veel tulpen voor een aantrekkelijke prijs." 

De dozen waarin de tulpen worden verstuurd. De dozen waarin de tulpen worden verstuurd.

Ongeduldige klanten

Zo aantrekkelijk zelfs, dat de website na twee weken op slot moest. "Het liep een beetje uit de hand. We kregen zoveel aanvragen. Die konden we niet meer bijbenen, omdat we de backoffice er nog niet goed op hadden ingericht." 

Voor de veiling worden de tulpen op grote karren gezet, in de vrachtwagen geladen en uitgezwaaid. Nu moest Laan niet alleen veel meer orders klaarmaken, maar ook als helpdesk fungeren.

"Ik had eerst heel naïef mijn nummer nog op de website staan, dat mensen konden whatsappen. Maar de berichten stroomden ook binnen via Facebook, via Instagram. Daardoor begonnen we achter te lopen met de communicatie, waardoor mensen nog ongeduldiger werden", aldus de kweker.

Risico te groot

Ook produceerde hij al snel zelf niet meer genoeg tulpen om aan de vraag te kunnen voldoen. Dat betekende inkopen bij collega-kwekers. Dat werkte prima, tot de veilingprijzen weer stegen. Toen werd het risico te groot voor Laan.

"Kan ik nog wel elke dag 1000 dozen tulpen verkopen voor deze prijs? Het antwoord werd 'nee'; het risico werd te groot. Zeker omdat er nog 8000 orders moesten worden uitgeleverd." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Bloemenfestijn Keukenhof stelt opening uit: 'grote financiële gevolgen'

Tulpen voor 25 euro

Daarom ging de website eind maart uit de lucht, om orde op zaken te stellen. Inmiddels kunnen de tulpen weer worden besteld, al is dat wel tegen een hoger tarief dan aan het begin van de actie.

"De 200 tulpen voor 25 euro had ik op een gegeven moment al gelimiteerd naar 25 bestellingen per dag", zegt Laan. "Daar verloren we gewoon te veel op." De goedkoopste optie is nu 35,95 euro.

Laan ziet desondanks dat mensen toch meer naar de duurdere opties neigen. "Zeker toen we de tulpen nog voor 25 euro aanboden."

Momentum door televisie

Ook met de nieuwe prijzen is tulpen kweken nog geen duurzame onderneming, zegt Laan. "We draaien er nog steeds verlies op, maar in deze markt ben je blij met wat je krijgt." 

Gelukkig, zegt de kweker, is hij al een paar jaar bezig met het verkopen via internet. "Ik heb al via Bol tulpen verkocht, maar daar werd ik te slecht gevonden. Ik had al een website, ik wist al hoe ik de betalingen kon regelen. Dat soort zaken hoefde ik niet halsoverkop uit te zoeken."

De beelden op televisie van de bloemen die werden vernietigd, hebben zijn actie ook momentum gegeven, denkt Laan. Hij wil de online verkoop ook na deze crisis doorzetten. "Maar ik weet niet of ik in staat ben dit te kopiëren."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore