'Alleen samen'

Campagne moet coronamaatregelen beter overbrengen

26 maart 2020 16:59 Aangepast: 26 maart 2020 18:34
Beeld uit de campagnevideo Beeld © Rijksoverheid

Alleen-samen. Dat is de slogan van een nieuwe campagne van de Rijksoverheid. Het doel van die campagne is om mensen meer helderheid en rust te bieden rondom de coronacrisis. Hoe breng je de nieuwe maatregelen van het kabinet nou goed over op mensen?

Voor de campagne werkte de overheid samen met reclamebureau Roorda. "Als je een boodschap goed wil over brengen, moet je voor herkenning zorgen", vertelt creative director Joeri Jansen van Roorda.

"In de video laten we daarom eerst mensen zien die thuis werken en spelen. Iedereen herkent zich daarin en dan kun je de boodschap overbrengen: dus blijf thuis. We hebben mensen zelf gevraagd hun thuiswerk- en leefsituatie te filmen met hun mobiele telefoon."

Saamhorigheid

Dat is niet de enige boodschap in de campagne: die moet namelijk ook voor saamhorigheid zorgen. "Je bent alleen thuis, maar zit samen in dezelfde situatie. Daarnaast kunnen we er alleen samen voor zorgen dat we de coronacrisis doorkomen", aldus Jansen.

Bekijk hier het campagnefilmpje:

Duidelijke boodschap

En die duidelijke boodschap was wel nodig. Eerder ontstond namelijk verwarring over de aangekondigde maatregelen. Deze campagne moet daarbij helpen. Volgens Bregje Holleman, docent taal en communicatie aan de Universiteit Utrecht, is een campagnevideo daar een goed middel voor.

"Op de sites van het RIVM stonden eerst nog wat onduidelijke adviezen. Deze nieuwe campagnevideo heeft een hele duidelijke boodschap, namelijk: blijf thuis! En als je echt je huis uit moet, houd dan 1,5 meter afstand", aldus Holleman. "Dit kun je niet op meerdere manieren interpreteren en daarom verwacht ik dat dit mensen overtuigt om hiernaar te handelen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Verwarring over maatregelen coronavirus: kabinet komt met details

Praktische handvatten

Wel is het volgens Holleman belangrijk dat campagnevideo's worden gecombineerd met praktische handvatten. Gewoontegedrag zoals handen schudden of achter elkaar in de rij aansluiten is anders namelijk maar lastig af te leren.

Holleman: "Denk aan desinfecterende gel, of de vakken op de supermarktvloer die je eraan herinneren om afstand te houden. Dat draagt bij aan het naleven van nieuwe maatregelen en gedragsverandering."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore