Coronacrisis, dit moet je weten

Nu al sociaal geïsoleerd? Marnix kwam als experiment een jaar z'n straat niet uit

25 maart 2020 17:53 Aangepast: 25 maart 2020 18:06
Marnix Haak Beeld © Marnix Haak

Hoe overleef je in deze coronatijd in je eentje thuis? Als iemand het weet, is het Marnix Haak wel. Als sociaal experiment kwam hij een jaar z'n straat niet uit. Hij geeft 7 tips om de komende periode te overleven.

Hoewel sommige mensen na twee weken thuiswerken al de kriebels krijgen, stelt dit voor Marnix nog niet veel voor. Van 1 september 2016 tot 1 september 2017 was de Javastraat in Amsterdam de enige plek waar hij kwam. Hij deed het experiment om zijn buren beter te leren kennen.

Speciaal voor alle mensen die nauwelijks meer de deur uitkomen, deelt hij zijn tips.

Tip 1: Creëer een speciale ruimte in huis voor jezelf

"Ik werd tijdens mijn experiment soms best gek. In quarantaine is de grens tussen privé en werk heel vaag. Daarom is het fijn om een extra hoekje voor jezelf in huis in te richten. Voor mij was dat een opslagruimte die ik helemaal leeg heb gemaakt."

Tip 2: Zoek een quarantaine-buddy of -coach

"Tijdens mijn jaar in de Javastraat steeg het soms allemaal naar m'n hoofd. Dan kwamen de muren op me af. Toen ik eenmaal een mental coach kreeg, bleek dat heel fijn. Ga dus op zoek naar zo iemand. Het hoeft niet iemand te zijn uit je directe vriendenkring, maar wel iemand die je goed kent en met wie je kan afspreken om af en toe te bellen en elkaar erdoorheen te praten."

Tip 3: Zoek een online community (het liefst met je buren)

"De meeste jongeren vinden Facebook inmiddels een beetje ouderwets, maar het is een goede plek om een groep te vinden en informatie uit te uitwisselen. Zo'n groep met je buren kun je zelf starten."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zo overleeft jouw relatie het thuiswerken

Tip 4: Zorg voor genoeg buitenlucht

"In Nederland hebben we het geluk dat er nog geen lockdown is, dus we mogen nog naar buiten. Als je niet naar buiten kunt of mag, zet dan een raam open en zorg dat je wat vitamine D tot je neemt."

Tip 5: Blijf praatjes maken

"Ik ben tijdens m'n experiment altijd blijven kletsen met de ondernemers in de straat. Heerlijk, gewoon over koetjes en kalfjes praten. Nu is het lastiger omdat we niet meer naar elkaar toe mogen, maar je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een apps om te communiceren."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

5 tips voor feestjes op afstand

Tip 6: Leg je telefoongebruik aan banden

"Van de hele dag op je telefoon zitten en het nieuws checken ga je je alleen maar slechter voelen. Leg je telefoon aan de oplader zodat-ie op een vaste plek in je kamer ligt, zodat je 'm fysiek niet mee kan nemen. Zelf had ik hem aan een slot gelegd. Je kan ook een vaste tijd inplannen waarop je van jezelf op je telefoon mag."

Tip 7: Leg de lat niet te hoog

"Dit is de belangrijkste tip. We leggen namelijk vaak de lat hoog voor onszelf. De prestatiedruk is hoog. Maar neem nu even de ruimte om niks te doen. Het is oké als je minder sport of als je thuisstudie niet lukt. Je mag best met een zak chips series kijken zonder daar een schuldgevoel over te hebben. Wees tevreden met je leven."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore