De pijl van Amazon

Deze bedrijven hebben een verborgen boodschap in hun logo: 'Leuke gebbetjes'

11 maart 2020 14:59 Aangepast: 11 maart 2020 15:47
Foto ter illustratie Beeld © iStock

Terwijl veel mensen na de komst van Amazon in Nederland gisteren waarschijnlijk bezig waren met de aanbiedingen, gooide marketeer Jordi van de Bovenkamp een feitje online over het logo van Amazon. Daar zit namelijk een verborgen betekenis waar niet veel mensen van afwisten. En het bedrijf is er zeker niet de enige in.

De pijl in het logo van Amazon is er niet zomaar, ontdekte Jordi. De pijl gaat van A naar Z onder het woord Amazon, omdat de webwinkel naar eigen zeggen alles verkoopt.

"Ik dacht eerst dat het om bezorgen ging, maar het gaat dus meer om het assortiment. Ik vind dat super slim", vertelt Jordi aan EditieNL. "Ik hou van dat soort gebbetjes."

In het logo van Gall&Gall zit een fles verstopt In het logo van Gall&Gall zit een fles verstopt

Heineken

Jordi zette het feitje op Twitter en kreeg een hoop reacties, waaronder veel andere voorbeelden van logo's met geheime boodschappen. "Die van FedEx is heel tof, dat zien veel mensen pas als je het zegt", zegt Jordi. In het logo van de bezorgdienst zit een pijl verstopt tussen de laatste twee letters.

Als ander voorbeeld geeft hij Heineken. "Dat was misschien wel een van de eerste logo's in Nederland met zo'n verborgen boodschap. Freddy heeft zelf verzonnen dat de e's in het logo naar achteren gekanteld moeten worden, om het vrolijker te maken", legt Jordi uit." En ook Gall&Gall doet eraan mee: "Daar zit een wijnfles in de G verstopt."

Verhaal

Het is volgens Jordi heel slim als bedrijven dit soort trucjes uithalen met hun logo. "Het is leuk als het logo meteen het verhaal van het bedrijf vertelt. Dat is niet altijd meteen zichtbaar, maar ik vind het knap als het een merk lukt", zegt hij. "En het is natuurlijk goed als mensen het er daardoor over gaan hebben."

In dit logo zit een beer verstopt In dit logo zit een beer verstopt

Zwitserse beer

Naast Heineken, Gall&Gall, Amazon en FedEx hebben meer bedrijven iets in hun logo verstopt. Zo zit er een beer in de berg van het Toblerone-logo. De beer is het symbool van de Zwitserse stad Bern, waar Toblerone is bedacht.

Het logo van de Tour de France heeft er een die je bijna niet kan missen. Daar zit namelijk, hoe kan het ook anders, een fietser in verborgen (het gele rondje hieronder is z'n wiel).

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Amazon in Nederland: 'Aanwinst voor consument, maar aanbod valt flink tegen'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore