Meer woon-werkverkeer

Frans pendelt elke dag vijf uur naar zijn werk: 'Doe het voor mijn dochter'

20 februari 2020 14:27 Aangepast: 20 februari 2020 18:38
Frans rijdt dagelijks 330 kilometer Beeld © EditieNL

We pendelen ons suf. Mensen in Nederland wonen volgens onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) namelijk steeds verder van hun werk. Frans Geurts weet daar alles van. Hij is dagelijks vier tot vijf uur kwijt aan reistijd van huis naar zijn werk.

Dagelijks vertrekt Frans uit zijn huis in het Limburgse Broekhuizenvorst om naar zijn werk in Amsterdam te reizen. Dat is zo'n 165 kilometer voor een enkele reis.

"Dat betekent dat ik dagelijks bijna vier tot vijf uur onderweg ben", vertelt Frans. "Ik wissel de trein en de auto af. Als ik afspraken heb in de regio Amsterdam ga ik liever met de auto, want dan ben ik flexibeler. Maar anders neem ik toch liever de trein, met al die files tegenwoordig is dat vaak sneller."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Meer thuiswerken? Afstand woon-werkverkeer neemt alleen maar toe

Verhuizen

De reistijd van Frans is dus niet niks. Toch wil hij niet verhuizen. "Ik woon hartstikke graag in Broekhuizenvorst. Hier wonen al mijn bekenden, ik wil hier echt niet weg. Hier voel ik me thuis", zegt hij. Daarbij speelt ook zijn achtjarige dochter een grote rol. "Zij heeft haar leven hier, met vriendjes en vriendinnetjes, ook vanwege haar wil ik niet verhuizen naar de andere kant van Nederland."

Zijn baan opzeggen, is voor Frans ook geen optie. "Ik heb het erg naar mijn zin daar. Ik vertrek 's ochtends meestal tussen vijf en zes uur en dan ben ik 's avonds tussen zeven en acht uur weer thuis. Het is soms heftig en ik heb maar weinig vrije tijd doordeweeks, maar ik heb het er echt voor over!"

Frans rijdt elke dag 330 kilometer van en naar zijn werk Frans rijdt elke dag 330 kilometer van en naar zijn werk

Oorzaken

Frans is dus lang niet de enige. Volgens het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) pendelt één op de drie werkenden tussen verschillende steden. Dat was in 1995 nog 27 procent. En de gemiddelde afstand in het woon-werkverkeer nam toe van gemiddeld 14,6 kilometer naar 19 kilometer.

Dat heeft verschillende oorzaken, zegt PBL-onderzoeker Jan Ritsema van Eck. "Meer mensen hebben een auto en dan kun je ook een baan nemen die verder is. Er zijn ook meer tweeverdieners, dan kan het dat één van de twee in een andere stad moet werken."

Ook wordt een baan op afstand sneller geaccepteerd, omdat het tegenwoordig normaler is om af en toe thuis te werken.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore