150 pakketjes per dag

Pakketpunten raken overvol: 'Het is gekkenwerk'

07 februari 2020 10:39 Aangepast: 07 februari 2020 18:32
Bij de Vivant in Utrecht is het erg druk Beeld © EditieNL

Chaos dreigt bij pakketpunten. Er worden zoveel pakjes besteld en geretourneerd dat de punten overvol raken. Volgens de branchevereniging voor pakketpunten (VVP) is dat een landelijk probleem.

Bij Boon's Markt in Utrecht kunnen ze de drukte amper aan. Gemiddeld krijgen ze zo'n negentig pakketjes per dag, soms zijn het er wel 150. De winkel is tot middernacht open, waardoor klanten tot laat hun pakketje kunnen halen.

"Het is gekkenwerk. We hebben weleens twee containers met pakketjes terug moeten sturen naar PostNL, omdat we er geen plek voor hadden. Maar klanten blijven maar komen", vertelt bedrijfsleider Marco van de Klomp. Binnenkort wordt daarom de servicebalie verbouwd, zodat pakketjes beter verwerkt kunnen worden.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Met deze box zijn pakjes veilig bij de voordeur achter te laten

Klantenbestand

Ook bij de winkel Vivant De Plantage in Utrecht gaan er soms wel 150 pakketjes per dag over de toonbank. Filiaalmanager Roland van den Berg is daar wel blij mee. "Het verruimt mijn klantenbestand. Maar ik zie ook mensen weglopen als ze de rij zien, omdat ze zelf alleen voor sigaretten komen."

Toch zorgt het volgens hem ook niet direct voor een hogere omzet. "Tachtig procent van de mensen die een pakketje afhalen, gaat daarna weer weg en kopen niets uit de winkel." Hij probeert daarop in te spelen door een groter assortiment aan te bieden.

Online bestellen

Niet alleen pakketpunten in Utrecht krijgen het steeds drukker. Branchevereniging VVP ziet het als een landelijk probleem, omdat er steeds meer online wordt besteld. Zo ging het van 420 miljoen pakketten in 2017 naar 504 miljoen pakketten in 2018. Naar verwachting is het aantal in 2019 nog verder gestegen.

"Er moet echt iets gebeuren", zegt Gert Koudijs van de VVP. "We krijgen steeds meer geluiden van winkeliers dat het drukker wordt in de winkels door pakketten."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zuur begin 2020 voor webwinkeliers: klein pakket versturen duurder

Pakketdiensten

Koudijs is van mening dat pakketdiensten beter met elkaar moeten samenwerken. "Iedere dienst heeft haar eigen netwerk, infrastructuur, busjes... Het zou helpen als er winkels komen waar je voor meerdere pakketdiensten terecht komt. Nu heb je nog punten waar je niet voor een pakketje van DHL terecht kan, omdat het exclusief voor PostNL is", legt hij uit.

Ook ziet de branchevereniging een groot distributiecentrum bij iedere stad wel zitten. "Zo worden chauffeurs en busjes efficiënter ingezet en dat is beter voor het milieu."

Vergoeding voor winkeliers

Om de pijn voor winkeliers te verzachten, pleit de VVP voor een grotere beloning voor pakketjes. "Nu hebben ze vaak te maken met ongenoegen van klanten die lang in de rij staan, door mensen die alleen voor pakketjes komen. Er moeten slimmere oplossingen komen voor winkeliers, zoals een aparte kassa voor alleen de pakketjes."

Een andere oplossing voor het probleem is dat pakketjes minder lang bij een afhaalpunt blijven liggen. "Dus in plaats van twee weken, blijft een pakketje maar vier dagen liggen. Alle beetjes helpen om de drukte af te laten nemen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore