Ga naar de inhoud
Apps in de horeca

Bestellen op je mobiel het einde van de barman?

Foto ter illustratie Beeld © iStock

Een lange rij bij de bar, of er maar niet in slagen de aandacht van de barman te krijgen, dat is nu verleden tijd bij poppodium De Pul in Uden. Daar kun je vanaf deze week een biertje bestellen en betalen met je mobiel. Bestellen via telefoon, tablet of bestelzuil zien we steeds vaker in de horeca. Is dit het einde van de ober of barman?

"Ik zag het vorig jaar op Lowlands en dacht: dat wil ik ook voor hier. Het is ideaal, zo hoef je niet in de rij aan te sluiten en kun je je tijd beter besteden met genieten van de muziek", zegt directeur Gijs de Louw van poppodium De Pul tegen EditieNL.

Het poppodium begint ermee als proef. "We zijn benieuwd wat bezoekers ervan vinden. Maar mensen kunnen ook nog gewoon met muntjes betalen, het is geen vervanging."

Vaker
Lees ook:
Vaker zelf scannen: gemak voor de klant, data voor de retailer

Snelheid en gemak

Het poppodium is zeker niet de eerste plek waar je kan bestellen met een app of bestelzuil. "We merken dat bestelzuilen en bestelapps voor tablet booming zijn. Het gaat vooral het laatste jaar echt hard", vertelt Leon Besselink, directeur van Next to Food, een bedrijf dat dit soort zuilen en apps levert.

"Er is veel behoefte naar snelheid en gemak bij consumenten. Mensen worden op deze manier ook minder snel opgejaagd", meent Besselink. Hij denkt dat het bij veel horecazaken juist de druk van het personeel afhaalt. "Er was vaak een tekort, maar als klanten op deze manier kunnen bestellen, kan personeel zich focussen op het maken van eten en het rondbrengen in plaats van betalen en bestelling opnemen. En mensen geven meer uit dankzij zo'n bestelzuil."

Geen rem

Er is dus steeds meer behoefte aan bestellen via mobieltjes of tablets, ziet ook consumentenpsycholoog Patrick Wessels. "Het wordt steeds populairder. Met name een jonge doelgroep heeft hier behoefte aan", zegt hij. "Wachten op onze bestelling, met name tijdens het uitgaan of als je een snelle hap wil, is een grote irritatie. Het is top dat deze innovaties dat wegnemen."

Pinnen?
Lees ook:
Pinnen? Dit is waarom muntjes nog altijd de standaard zijn bij concerten

Maar daar zitten ook nadelen aan vast. "Er zit qua betalen geen rem op. Als biertjes automatisch van je rekening worden geschreven, heb je totaal geen besef van wat je uitgeeft." Dat komt horecazaken natuurlijk wel weer goed uit. "Het grootste voordeel voor hen is dat de omzet stijgt."  

Onpersoonlijk

Het einde van de barman ziet de consumentenpsycholoog niet zo snel gebeuren, zelfs niet met dit soort technologieën. "Het wordt steeds onpersoonlijker. Je zal een tegenbeweging krijgen van mensen die juist persoonlijk geholpen willen worden door een ober of gastheer. Net als mensen die online shoppen niet fijn vinden en ervoor kiezen naar een speciaalzaak te gaan waar ze goed geholpen worden."

Bekijk hier de video

02:44
Bron: EditieNL