Memes

Heeft Corona last van virus? 'Slechte publiciteit is ook publiciteit'

29 januari 2020 14:52 Aangepast: 29 januari 2020 18:35

Het zal je maar gebeuren: jouw merk heeft plotseling dezelfde naam als een virus dat inmiddels al heeft geleid tot ruim 130 doden en meer dan 6000 besmettingen. Het overkomt AB InBev, de bierbrouwer van Corona. Pech voor het biermerk of kunnen ze er een slaatje uit slaan?

"Voor alle duidelijkheid, er is geen enkele link tussen het coronavirus en ons biermerk Corona", benadrukt Wilco Heiwegen van AB InBev nog maar een keer. "We leven natuurlijk mee met degenen die impact ondervinden van het coronavirus. En we waarderen alle inspanningen van overheden om het virus onder controle te krijgen."

Maar heeft het biermerk last van de plotselinge naamovereenkomst? "We kunnen nog niet aangeven of het coronavirus invloed heeft op de verkoop of het imago van Coronabier. Het is nog moeilijk om in kaart brengen wat de gevolgen zijn." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Biermerk gelinkt aan dodelijk virus: 'Botte pech voor Corona'

Grappige plaatjes

Robert Jan Heyning van The Nameworks is er gerust op dat mensen goed in staat zijn om een virus te onderscheiden van bier, dus dat dezelfde merknaam geen negatieve impact heeft op het biermerk. "Mensen gaan echt niet denken: oh nee, coronavirus, dan word ik ziek als ik een Coronabiertje drink'", zegt hij tegen Editie NL.

Nog sterker, hij denkt dat het virus een positief effect kan hebben. "Nu het coronavirus elke dag in het nieuws is, worden mensen er steeds weer aan herinnerd." Ook verschijnen er steeds meer grappige plaatjes - memes - op het internet. 

'Slechte publiciteit is ook vaak publiciteit'

Ook door memes, zoals de voorbeelden hierboven, moeten mensen volgens Heyning juist aan het bier denken. "Of ze bestellen het in de kroeg en zeggen voor de grap 'als ik maar niet ziek word'. Slechte publiciteit is ook publiciteit."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore