Einde van een tijdperk

Van rietsnijder tot bootpostbode: deze beroepen sterven uit in Nederland

27 januari 2020 11:28 Aangepast: 27 januari 2020 18:39
SRV-man Frans Bunnik Beeld © EditieNL

Na 125 jaar komt er een einde aan de postbodeboot in de Biesbosch. Het was de laatste boot in Nederland die brieven bezorgt, dus het betekent ook het einde van de 'bootpostbode'. En dat is lang niet het enige uitstervende beroep in Nederland.

Wie in de Biesbosch aan het water woont, zal de post binnenkort niet meer per boot ontvangen. Na 125 jaar stopt de postbodeboot ermee, omdat het werk niet meer rendabel was. De boot gaat nog maar langs vijf huizen en dat kost volgens het postbedrijf te veel tijd en geld. Op 29 februari bezorgt de boot de laatste brieven.

Van schillenboer tot parlevinker

In de loop der jaren zijn meer van dit soort Hollandse beroepen verdwenen. Neem de schillenboer, die fruit- of groenteschillen kwam ophalen en doorverkocht als veevoer, of de parlevinker: een ondernemer die producten verkoopt vanaf een boot. Ook de porder is niet meer. Die kwam met zijn hengel op de ramen van mensen tikken om ze te ontwaken, toen er nog geen wekker bestond.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Waar zijn de ambachtslieden die kunnen borduren en naaien?

De komende jaren dreigen er meer beroepen uit te sterven, zoals rietsnijders, schaapsherders en vuurtorenwachter. "Beroepen verdwijnen om uiteenlopende redenen. Automatisering, globalisering en veranderende wetten kunnen de oorzaken vormen voor het verdwijnen van een beroep", vertelt Arjo Klamer, hoogleraar culturele economie, aan EditieNL.

Verwaarloosd

"In Nederland hebben we ambachten echt verwaarloosd. Dat is ernstig, want we hebben veel ambachten nog echt nodig in Nederland, zoals steenhouwers. Die bestaan hier niet meer, dus moeten we die vakmannen uit Oost-Europa halen."

Beschermd

In Duitsland is de situatie wel anders. "Daar worden ambachten beschermd door een gildestysteem. Ambachten krijgen een meestertitel uitgereikt en je mag daar gezellen opleiden, waardoor het onderwijssysteem gericht is op die ambachten. Dat moeten we in Nederland eigenlijk ook hebben."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Kapperszaken hekelen thuiskapper: 'Het ambacht staat onder druk'

Frans Bunnik rijdt zes dagen per week met zijn SRV-wagen – een kleine, rijdende supermarkt – in de omgeving van Aarlanderveen. "Dat lukt me al 53 jaar, maar ik ben bijna 70 en wil van mijn rust gaan genieten", zegt hij tegen EditieNL. Een opvolger heeft hij nog niet.

Concurrentie

Bunnik gaat het komende jaar nog genieten van zijn werk, want ondanks de concurrentie houdt hij zijn hoofd boven water. "De laatste jaren heb ik wel concurrentie gehad, zoals ruimere winkeltijden en stunten van grote supermarkten in de buurt. Maar dankzij mijn vaste klanten weet ik het werk rendabel te houden. Het is een mooi beroep en ik hoop niet dat het uitsterft."

Molenaar

Johan Slingerland is molenaar in hetzelfde dorp als Frans. Voor hem is er wel een opvolger: zijn dochter. "Ik heb het geluk dat zij het bedrijf wil overnemen. Het vinden van een opvolger is vaak lastig, omdat het een flexibel beroep is. Je moet direct aan het werk als het gaat waaien en je bent dus afhankelijk van het weer. Ook moet je er een tweede beroep naast hebben om rendabel te blijven."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Unieke nominatie: molenaarsambacht bij Unesco voorgedragen

Toch zal het beroep niet uitsterven, want molenaar is het enige beschermde beroep in Nederland. Het staat sinds 2017 op de Unesco-lijst van immaterieel erfgoed. "Het is mooi dat het vak beschermd wordt, maar om het echt te behouden moet het beroep uitgeoefend blijven worden. Alleen dan wordt de vakkennis overgebracht op anderen", vertelt Slingerland.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van