Sommige reclames kun je je zonder muziek niet indenken. Wie kent het bekende Unox-liedje bijvoorbeeld niet, of het welbekende liedje Home uit de reclames van IKEA. Zonder muziek zouden veel reclames totaal niet uit de verf komen en daarom zendt NPO Radio 2 morgen een top 40 uit vol met reclamemuziek.
"Liedjes trekken de aandacht, emotioneren mensen of versterken de sfeer van het beeld", zegt Wouter van der Goes, dj bij NPO Radio 2. "Bovendien kunnen reclameliedjes een sterke merkassociatie opbouwen."

Bekend door muziek
En die associaties zijn er zeker: genoeg liedjes waarbij je meteen aan een merk denkt, of het in ieder geval van een reclame herkent. Volgens de radio-dj spelen bedrijven daar slim op in: "Verschillende grote merken hebben klassieke hits opgepakt en daarbij het gevoel van het nummer verbonden met hun product. Denk aan de reclame van Lidl, met het nummer Little Green Bag."
Maar het werkt soms ook andersom. "Bij veel gevallen zijn artiesten of bands bekend geworden door muziek die in een reclame gebruikt is. Denk aan de band achter de bekende IKEA-muziek."
Gevoel
Niet elk liedje kan zomaar onder elke reclame. Er wordt dan ook niet altijd gekozen voor bestaande muziek. "Vaak wordt muziek speciaal gemaakt of aangepast voor de reclame", vertelt Tom Tukker, producer bij MassiveMusic, aan EditieNL. "Je begint bij het beeld en maakt daar muziek bij."
Verschillende elementen spelen dan een belangrijke rol: "Wat voor gevoel moet die reclame teweegbrengen? Welk verhaal moet worden verteld? Soms zoek je dan specifiek naar een songtekst die daarbij aansluit en verander je het tempo. Maar soms wordt er ook nieuwe muziek gecomponeerd, specifiek op het gevoel en verhaal."