Goed voor de saamhorigheid

Als je geen kerstpakket krijgt: 'Ik mis het wel'

16 december 2019 11:11 Aangepast: 20 december 2019 10:21
82 procent van de Nederlanders krijgt een kerstpakket Beeld © ANP

Kerstmis staat voor de deur, dus het is tijd voor het jaarlijkse kerstpakket. Althans, voor 82 procent van de werkende Nederlanders. De rest kan niet rekenen op een geschenk voor de feestdagen. Dat leidt tot de nodige teleurstelling.

De gemiddelde waarde in Nederland is 38 euro, blijkt uit cijfers van Makro. Veel mensen moeten het echter met minder, of zelfs helemaal niets doen. Zo stoppen sommige bedrijven met het uitdelen van kerstpakketten vanwege bezuinigingen. Ook kunnen zzp'ers vaak niet rekenen op een geschenk.

Zzp'er

Wendy Kraus Brekelmans valt in die laatste categorie. Ze werkt als zzp'er in de zorg en kan niet op een kerstpakket rekenen. "Geen van de externe mensen van het bedrijf krijgt een pakket", vertelt ze aan Editie NL.

Dat vindt ze erg jammer. "Ergens snap ik het natuurlijk wel; ik heb er zelf voor gekozen om voor mezelf te beginnen. Maar dat kerstpakket is toch wel iets leuks, elk jaar. Dat mis ik nu wel. Heel jammer."

Stoppen met kerstpakketten

Het afgelopen decennium zijn al meerdere bedrijven (minimaal een jaar) gestopt met het uitdelen van kerstpakketten. Dit gold bijvoorbeeld voor ING Bank, ten tijde van de financiële crisis. In 2016 was er geen kerstpakket voor de medewerkers van ABN Amro. Dit jaar is het Tata Steel dat geen pakketten meer uitdeelt.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Waarom zit er nooit meer ragout in het kerstpakket?

Een grote tegenvaller, want we hechten veel waarde aan ons jaarlijkse kerstpakket. Uit onderzoek van Tempo-Team blijkt dat 56 procent van de werknemers het kerstpakket belangrijk vindt voor het werkplezier. 52 procent geeft aan gehecht te zijn aan de eindejaarsbonus. 9 procent van alle werkenden gaf aan ontevreden te zijn over het kerstpakket.

'Verjaardagscadeau'

Henry Robben, hoogleraar marketing aan de Nyenrode Business Universiteit, heeft onderzoek gedaan naar geschenken. Hij ziet het nut van een kerstpakket wel in. "Met een geschenk laat je de sociale kant van een relatie zien. Je kan het vergelijken met een cadeau op je verjaardag", vertelt hij aan Editie NL.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Spreading the love: de psychologie van het kerstpakket

Volgens Robben doet een bedrijf er dan ook goed aan om kerstpakketten uit te blijven delen. "Zij kunnen daarmee hun waardering aan de werknemers tonen", legt hij uit.

Saamhorigheid

Het is zijn ogen belangrijk voor de relatie tussen werkgever en werknemer. "Een kerstpakket zorgt voor een bepaalde saamhorigheid binnen een bedrijf. De werknemers voelen zich gewaardeerd, dus zien ze ook de plezierige kant van het werk in."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

’Werknemers voelen zich gewaardeerd door een kerstpakket’

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore