Voor de gulle gevers

Na Black Friday en Cyber Monday is het vandaag Giving Tuesday

03 december 2019 09:11 Aangepast: 03 december 2019 18:41
Vandaag draait niet om kopen maar om geven Beeld © iStock

Move over, Black Friday en Cyber Monday: vandaag is het Giving Tuesday. Op deze dag – die dit jaar voor het eerst gevierd wordt in Nederland – draait het allemaal om geven, geven en nog meer geven en niet meer aan jezelf. Maar waarom eigenlijk?

Het kan je niet ontgaan zijn: afgelopen vrijdag slingerden de kortingen ons om de oren, want het was Black Friday. Maar na dagenlang – want Black Friday beperkt zich allang niet meer tot één dag – shoppen, is het nu weleens tijd om iets weg te geven. Daarom is er een tegengeluid: Giving Tuesday.

Overgewaaid

Net zoals Black Friday en Cyber Monday is Giving Tuesday overgewaaid uit de Verenigde Staten. Het idee is als volgt: na je overmatige consumptie (voor jezelf) is het tijd om vandaag eens te denken aan een ander. Vandaag is de dag om je koopzondes te compenseren en te geven aan een goed doel.

De keuze is reuze

"Het is de bedoeling dat je mensen iets voor een ander doen", vertelt Theo Hesen, een van de initiatiefnemers van de Nederlandse variant van Giving Tuesday, aan Editie NL. "Dat kan op allerlei manieren. Je kunt vrijwilligerswerk doen, rondgaan met een collectebus of iets opruimen in de buurt."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Black Friday? Maak 'm groen!

"Het gaat erom dat je iets tegenover de overmatige consumptie van Black Friday en Cyber Monday stelt", gaat hij verder. "Wij hebben geen zeggenschap over de manier waarop er wordt ingezameld en voor welk goede doel dat gebeurt."

Geen protestactie

Hij benadrukt dat hij zich met deze dag niet tegen Black Friday en Cyber Monday probeert te verzetten. "Wij zijn geen organisatie die daar negatief tegenover staat", vertelt hij. De hele dag is er een live-event op Facebook en YouTube, waar bijgehouden wordt welke acties er gedaan worden.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Black Friday: je wilt het niet, maar koopt toch dat dingetje

Hesen denkt dat het effect van Giving Tuesday wel langer dan een dag duurt. "In Nederland hebben we er natuurlijk nog geen bewijs van omdat dit de eerste keer is, maar in de Verenigde Staten is dat wel het geval. Daar blijkt dat het effect van Giving Tuesday langer doorwerkt."

Herstelmechanisme

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels vindt het een goed idee om iets tegenover Black Friday en Cyber Monday te stellen. "Ik ben er zelf helemaal klaar mee, al die massaconsumptie", zegt hij tegen Editie NL. "Als consument heb je bepaalde morele standaarden, maar op Black Friday worden die zo aan de kant geschoven. Daarom is Giving Tuesday een prettig herstelmechanisme."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Opletten: Black Friday-aanbieding is vaak te mooi om waar te zijn

Wel hoopt hij dat mensen de dag niet gaan zien als een excuus om extra los te gaan in de voorgaande dagen. "Sommige mensen in de Verenigde Staten zien Giving Tuesday als een excuus om eerst volledig gek te gaan en in te slaan, om vervolgens op dinsdag met donaties en hulp hun gedrag te compenseren. Vervolgens is het nog maar de vraag of het er echt van komt."

Beloning aan jezelf

Hij legt uit: "Het is als een biertje drinken voordat je de zolder gaat opruimen. Je geeft jezelf een beloning vooraf, om daarna nog een biertje te doen, en dan vervolgens het opruimen voor je uitschuiven."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`