Naakt

Uit de kleren voor het goede doel: heeft dat nut?

27 november 2019 11:59 Aangepast: 27 november 2019 18:40
Dave Roelvink en Isa Hoes Beeld © Fishlove/ Mike van den Toorn

Dave Roelvink met een kabeljauw, Isa Hoes met een zeebaars en Inge de Bruijn met een blonde rog. Twaalf bekende Nederlanders poseren naakt met een vis om aandacht te vragen voor overbevissing. Het is niet de eerste keer dan BN'ers naakt aandacht voor iets vragen. Helpt dat eigenlijk?

De BN'ers staan naakt op de foto, met alleen een vis voor hun lijf. De fotoserie is onderdeel van de campagne FishLove van organisatie OurFish. Die campagne wordt al jarenlang gevoerd met bekende sterren wereldwijd, om extra aandacht te vragen voor overbevissing.

"Het is een van de grootste bedreigingen", zegt Frederieke Vlek van OneFish. "Er zijn in 2013 afspraken zijn gemaakt door Europese ministers om voor 2016 een einde aan overbevissing te maken. Dat is uitgesteld naar 2020, maar nog steeds 41 procent van de vissoorten in de Atlantische Oceaan is overbevist."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

BN'ers uit de kleren voor het goede doel

Inge de Bruijn met een blonde rog Inge de Bruijn met een blonde rog

Ludiek

Het is de tweede keer dat er voor de campagne Nederlandse sterren op de foto gaan. "We merkten dat het vorig jaar goed aansloeg en dat onze petitie meer handtekeningen kreeg."

Maar waarom naakt? "Naakt trekt de aandacht. Het is ludiek. En bekende mensen trekken natuurlijk al helemaal aandacht. Door de mensen duidelijk te informeren en de BN'er te laten uitleggen waarom ze dit doen, zorgen wij ervoor dat er niet alleen over naakte BN'ers wordt gesproken, maar ook over het onderwerp", aldus Frederieke Vlek.

Valkuil

OurFish is zeker niet de enige organisatie die naakte BN'ers inzet om aandacht te vragen voor een goed doel. Het komt namelijk regelmatig voor. Eerder deze maand gingen nog acht mannelijke BN'ers uit de kleren om aandacht te vragen voor prostaat- en teelbalkanker.

Het is volgens communicatiedeskundige Marc Oosterhout niet gek dat naakt vaak wordt ingezet. "Naakt is toch iets waar mensen stiekem graag naar kijken. Het trekt dus zeker aandacht. En vooral bekende mensen vinden we interessant." Maar dat kan ook een valkuil zijn: "We praten alleen maar over naakte BN'ers in plaats van het probleem. Ja, het levert even aandacht op. Maar structureel voegt het weinig toe."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

He-le-maal naakte mannen in One Night Only zorgen voor hysterie

'Naakte waarheid'

Oosterhout vindt het bij deze campagne niet zo relevant dat mensen uit de kleren gaan. "Een dode vis heeft niks te maken met een bloot lichaam", meent hij. "Dat is anders bijvoorbeeld bij de BN'ers die gingen strippen om aandacht te vragen voor teelbalkanker. Daar zit een relatie in wat je ziet en waar het over gaat."

De organisatie zelf zegt dat er wel degelijk een verband is. "Op de foto proberen we de connectie met de vis weer te geven - de kwetsbaarheid te laten zien. Die vis is ook heel kwetsbaar - kwetsbaar voor overbevissing. We laten eigenlijk de naakte waarheid van overbevissing zien. "

Sophie Hilbrand met een kabeljauw Sophie Hilbrand met een kabeljauw

Structureel effect

Het is volgens Oosterhout maar de vraag of zo'n campagne ook echt nut heeft. "Mensen zullen deze foto zien en 'm liken. Misschien ondertekenen ze wel de petitie. Maar als je over een week vraagt wat mensen van overbevissing vinden, dan zijn ze het alweer vergeten."

Het kan wel helpen om het heel vaak te herhalen. "Op het moment zorgt de actie voor aandacht, maar het structureel effect is nihil. Dat kost gewoon heel veel tijd."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`