Pinda, Vier!, NEL

Iedere doelgroep een eigen tijdschrift? 'De niche-glossy wordt steeds populairder'

22 oktober 2019 11:32 Aangepast: 22 oktober 2019 18:44
Maartje Lute is hoofdredacteur van NEL Magazine Beeld © Eigen foto

Het tijdschriftenschap in supermarkten en boekhandels vult zich met glossy's. Vaak zijn de nieuwe magazines niet bedoeld voor een brede doelgroep, maar voor een kleiner publiek. Waarom? En werkt dat beter dan een algemeen tijdschrift?

Pinda, Vier! en NEL: ze hebben twee dingen gemeen: het zijn glossy's én ze zijn bedoeld voor een kleine, specifieke doelgroep. Zo is NEL bedoeld voor ouders die een kind zijn verloren, gaat Vier! over mensen die ongeneeslijk ziek zijn en is Pinda speciaal gemaakt voor Indische Nederlanders.

Steeds populairder

Dit soort magazines wordt ook 'niche-glossy's' genoemd. Volgens tijdschriftdeskundige Carolien Vader van bladendokter.nl zijn ze in trek. "In de afgelopen tien jaar is de niche-glossy steeds populairder geworden", zegt ze tegen Editie NL.

Een tijdschrift kan volgens haar verschillende doelen hebben. "Je kan een blad zien als informatie-overdrager. Aan de andere kant is het ook een goed marketingmiddel. En je brengt een groep mensen met elkaar in contact."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Eerste virtuele model op Nederlandse tijdschriftencover: is dit de toekomst?

Collector's item

De kracht van een eenmalige glossy is het voordeel. "Eenmalige aankoop werkt veel beter dan abonnementen. Het aantal abonnees en oplages in de bladenwereld neemt af, maar als je je niche-glossy goed weet te promoten, zijn mensen wel bereid om eenmalig een blad met veel informatie te verkopen."

Carolien gaat verder: "Bovendien kan zo'n niche-glossy een collector's item worden, als de content tijdloos wordt."

Pinda

Ricci Scheldwacht is hoofdredacteur van de glossy Pinda, over Indische Nederlanders. Daar zijn inmiddels 50.000 exemplaren van gedrukt. "Wij hebben gekozen voor de glossy omdat je er een groot publiek mee kan bereiken. Een glossy straalt ook iets stijlvols uit."

Qua tone-of-voice lijkt Pinda op LINDA. "Daar hebben we bewust gekozen, omdat ze met humor en een bepaalde lichtheid een serieus onderwerp behandelen", zegt Ricci tegen Editie NL.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Laaggeletterde toiletjuf Addy heeft eigen glossy. 'Ik vergat de komma's'

NEL

Maartje Lute is hoofdredacteur van NEL Magazine, dat gaat over het verliezen van een kind. "Elke ouder is trots op zijn kind en wil over hem of haar praten. Zij hoeven niet bang te zijn om het over het verlies van hun kind te hebben."

Maartje is blij dat ze mensen kan helpen met behulp van het magazine. "Ik heb ontzettend veel reacties gehad van zowel moeders als vaders. Ze zijn blij dat ze hierover kunnen lezen en ervaringen kunnen delen. Dat was zonder de glossy niet gelukt."

Editie NL

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore