QR-codes

Speelgoedboek zonder prijzen: 'Kinderen te vroeg gevoed met duurder = beter'

09 oktober 2019 11:58 Aangepast: 10 oktober 2019 08:57
Het speelgoedboek van Bol.com Beeld © Fotocollage

Wie kan het zich ook nog herinneren? Met het dikke boek van een speelgoedwinkel vol nieuw speelgoed op je schoot aankruisen wat Sinterklaas dit jaar allemaal mag meenemen. Voor het eerst brengt Bol.com het Grote Speelgoedboek op papier uit. Opvallend is dat er geen prijzen bij het speelgoed staan, maar QR-codes die eerst gescand moeten worden om de prijs te achterhalen.

Volgens Bol.com vormen de QR-codes een duidelijke connectie tussen online en offline.

"Omdat het een papieren speelgoedboek is, kunnen kinderen knutselen en dingen uitknippen", zegt woordvoerder Tamara Vlootman van Bol.com tegen Editie NL. "Maar we blijven een online retailer, dus door middel van het scannen van de code krijg je meteen alle relevante informatie zoals de actuele prijs. Ook zou je het speeltje meteen aan je online verlanglijstje kunnen toevoegen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Genderneutrale speelgoedwinkel? Ophef én steun na uitspraak minister

Pedagoog Bas Levering vindt het 'zeker niet raar' dat een online speelgoedwinkel nu met een papieren uitgave komt. "Je ziet juist dat kinderen een enorme behoefte hebben aan boeken. Door te bladeren ben je in je voorstelling eigenlijk al met het speelgoed aan het spelen. En ben je aan het uitpluizen wat je graag van Sinterklaas wil hebben. Daar houden kinderen van, en dat is een heel ander gevoel dan wanneer je op internet kijkt", zegt Levering tegen Editie NL.

Blij met goedkoop

Hoewel Bol.com een andere reden heeft om met QR-codes te werken, ziet Levering een bijkomend voordeel. "Al van jongs af aan worden kinderen gevoed met het idee dat alles wat duurder is, ook direct beter is", zegt Levering. "Maar juist door die nadruk op de prijs weg te laten, kijken kinderen puur naar wat ze leuk vinden. En dat kan ook 'goedkoop' speelgoed zijn."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Nieuw speelgoed voor Jayden (12) die al zijn Playmobil verloor bij een auto-ongeluk

Volgens Levering geldt dit vooral voor jonge kinderen die, doordat de nadruk op 'duur' wordt weggelaten, een potje klei nog leuker vinden dan duur technisch speelgoed.

Prijsbewust

Vanaf een wat oudere leeftijd is het echter wél weer belangrijk om de prijzen erbij te vermelden, zegt de pedagoog. "Vanaf een jaar of 8 is het belangrijk voor kinderen om bewust te worden van de prijzen van speelgoed. Anders leren ze niet om prijsbewust te worden."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`