Merk

'Greta Thunberg-vloeren': mogen bedrijven zomaar haar naam gebruiken?

02 oktober 2019 17:50 Aangepast: 02 oktober 2019 17:54
De 16-jarige activiste spreekt bij de Verenigde Naties in New York. Beeld © EPA

Nu te koop: Greta Thunberg-vloeren. Een bedrijf in Overijssel speelt daarmee slim in op de naamsbekendheid van de jonge klimaatactivist. Kan een bedrijf daar zomaar mee aan de haal gaan?

Het bedrijf prijst de houten vloer aan als milieuvriendelijk. Vandaar ook de naam: als we Greta Thunberg horen, hebben we al gauw associaties met dingen als groen, klimaat en milieu.

Merk

"Ze heeft een merk van zichzelf gemaakt, misschien zelfs tegen wil en dank", zegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit. "Als je haar naam noemt, weet je precies waar mensen aan denken. Je bespaart heel wat woorden. Ze heeft dat in korte tijd gedaan. Ze is zeer onderscheidend en heel helder in haar boodschap."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Waarom roept dit meisje zoveel gemengde reacties op?

Bedrijven

Ze begrijpt dan ook wel dat bedrijven op de bekendheid van het meisje inspelen. "Ik snap dat ze dat doen, het trekt de aandacht en het is duidelijk. Hier zal het echt niet bij blijven. Misschien gaan meer bedrijven naar haar verwijzen", denkt Koelemeijer. "Ik denk dat zij in bescherming genomen moet worden. Mensen gaan met haar naam aan de haal." 

Onrechtmatige daad

Maar mag dat eigenlijk wel? Als Greta dit tegen wil gaan, kan zij het beste haar naam als merk registreren, zegt advocaat Evert van Gelderen. "In principe is degene die als eerste een merk registreert de sterkste rechthebbende", legt hij uit. Op die manier is het gemakkelijker om mensen aan te pakken die die naam onrechtmatig gebruiken.

Maar ook als Greta Thunberg haar naam niet heeft geregistreerd en een onderneming die haar naam wil gebruiken dat wél heeft gedaan, maakt ze een kans. "In mei dit jaar heeft voetballer Neymar het voor elkaar gekregen om op te treden tegen iemand die de naam Neymar als merk geregistreerd had", geeft Van Gelderen als voorbeeld.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Stervoetballer Neymar wint rechtszaak over gebruik eigen naam

Als bekend persoon is het vaak ook gemakkelijker om commercieel gebruik van je naam aan te vechten. "Rechters vinden dat het een onrechtmatige daad is als je geen toestemming vraagt om de naam van iemand met een bepaalde populariteit te gebruiken. Dus bijvoorbeeld in advertenties waar geen medewerking voor is verleend."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`