Tentoonstelling

Na 30 jaar nog gek op Telekids: elke generatie z'n eigen nostalgie

02 oktober 2019 12:39 Aangepast: 02 oktober 2019 18:42
Irene Moors en Carlo Boszhard in het Museum van de 20e eeuw Beeld © Editie NL

Het is 30 jaar geleden dat Telekids voor het eerst op de buis verscheen. Een hele generatie groeide op met de mega Blubber Power Race en Pittige Tijden en het programma roept bij veel mensen dan ook nostalgische gevoelens op. Waarom is dat gevoel zo sterk bij deze periode?

Speciaal voor het jubileum van Telekids opent er morgen een speciale tentoonstelling in het Museum van de 20e eeuw in Hoorn, met oude fragmenten en memorabilia.

"Telekids met Carlo en Irene heeft natuurlijk tv-geschiedenis geschreven", zegt Hans Stuijfbergen van het museum. "Wat voor mijn generatie 'Stuif-es-in' was, was in de jaren 90 dit programma. Daar wilde je bij zijn, daar werd over gesproken. Daarom is het terecht dat er een tentoonstelling over dit programma komt."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Oud is goud: streamingdiensten willen jou lokken met series als Friends

Nostalgie

We kijken dus maar wat graag terug op die periode. Maar dat is niet alleen zo met de jaren 90, legt Esther Peeren, hoogleraar Cultural Analysis aan de Universiteit van Amsterdam, uit. "Deze nostalgie is niet per se iets voor deze generatie. Iedere generatie heeft zijn eigen nostalgie."

"De generatie die nu opgroeit heeft straks ook dingen. In de jaren 80 hadden wij bijvoorbeeld de Madonna-rokjes en luisterden we naar Doe Maar. Ik denk dat die tijd nog homogener was dan later, want we keken allemaal naar hetzelfde. Doordat alles hetzelfde was, is die nostalgie sterker."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Een potje nostalgie: hoe goed zijn we nog in Snake?

YouTube

Dat is volgens Peeren nu minder. De cultuur is diverser. "Iedereen keek bijvoorbeeld naar het 8 uur journaal, nu is dat niet meer en heb je verschillende journalen. We kijken series, er is Netflix en dan heb je ook nog Youtube."

Waar gaat de huidige generatie dan later met nostalgische gevoelens op terugkijken? "Ik denk dat de nostalgie van deze generatie meer zit in de ervaring van YouTube. En die filmpjes die ze kijken zijn dan niet hetzelfde, maar dan gaat het dus om de ervaring van dat medium. Over 20 jaar kan YouTube heel ouderwets zijn. Instagram ook. Het zou zomaar kunnen", meent Peeren.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`