Proef

Spaanse buschauffeurs moeten tekorten goed maken

27 september 2019 17:54
De Spaanse Rabir El Foutoun Mkouka achter het stuur van een Nederlandse bus Beeld © Editie NL

Busmaatschappijen vinden het heel lastig om genoeg buschauffeurs te vinden. Zo lastig zelfs dat Connexxion afgelopen zomer drie Spaanse chauffeurs heeft laten invliegen om het tekort in de zomermaanden op te vangen. "We hebben het hele jaar door behoefte aan chauffeurs. Maar in de zomer hebben we een extra dip."

Nog een paar dagen en dan is het experiment van Connexxion voorbij. Eén van de Spaanse invalkrachten is de 42-jarige Rabir El Foutoun Mkouka. Als het aan de busmaatschappij ligt hoeven de mannen niet meer terug naar hun thuisland.

Krappe arbeidsmarkt

Want busmaatschappijen kampen met een groot tekort aan personeel. Zo stonden er eind juli nog 620 vacatures open. Een maand later steeg dat aantal naar 685. "Maar we hebben het hele jaar door behoefte aan extra chauffeurs", zegt Rick de Vries van Connexxion Amstelland-Meerlanden tegen Editie NL. "We hebben te maken met een krappe arbeidsmarkt en veel vergrijzing, daarom zijn we gaan kijken hoe we dat kunnen aanvullen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Sluiting school door lerarentekort, of meer aan de hand? 'Voor kinderen was het de hel'

Aangezien er in de zomervakantie een extra dip is omdat veel chauffeurs met kinderen dan op vakantie zijn, moesten er toen extra chauffeurs worden geworven. "En dat is niet alleen bij ons het geval. Het tekort aan buschauffeurs speelt bij alle busmaatschappijen", zegt de Vries.

Vast contract

Marco Bouma van FNV Streekvervoer is niet geheel te spreken over de proef van Connexxion. "Busmaatschappijen zouden eerst moeten kijken naar het eigen personeelsbestand. Er zijn veel parttime contracten, waar ook mensen bij zitten die meer uren willen krijgen. Met 28 uur bijvoorbeeld verdien je te weinig terwijl je wél altijd beschikbaar moet zijn. Bovendien zijn er veel uitzendkrachten die maximaal een 18-maandencontract hebben, terwijl je die ook een vast(er) contract kan aanbieden", aldus Bouma tegen Editie NL.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zoek je een baan? Nu tekorten in 140 beroepen

Genoeg aanbod

Als er na deze opties nog steeds een personeelstekort is, dan pas zou je volgens Bouma pas moeten gaan kijken naar buitenlandse arbeidskrachten. "Maar dat lijkt me niet nodig, want er zijn genoeg mensen in Nederland die als chauffeur aan de slag willen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore