Sporten

Calisthenics kun je op steeds meer plekken doen: 'Trainen zonder gewichten'

28 augustus 2019 12:41 Aangepast: 29 augustus 2019 13:28
Melanie Driessen - wereldkampioen calisthenics Beeld © Eigen Foto

Je hebt het misschien weleens in het buitenland gezien. Gespierde mannen en vrouwen die in parken en aan het strand aan ijzeren stangen hangen. Dat sporten met je eigen lichaamsgewicht heet calisthenics. Deze manier van sporten wordt in Nederland steeds populairder. Het aantal plekken waar je dit kunt doen is sinds 2017 gegroeid van 80 naar ruim 200.

Mike Beerens van Royalbarzz Calisthenics Organisatie doet sinds vier jaar aan deze sport. Hij zag het voorbijkomen op social media en was meteen geïnteresseerd.

"Ik was een beetje klaar met de machocultuur in de sportschool. Daar is het echt zien en gezien worden en niemand praat daar met elkaar. Dat is met calisthenics heel anders. Dan ben je echt met elkaar bezig." Daarnaast vindt hij het fijn om niet met gewichten te trainen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Sporters onwetend over oververhitting: 'Ernstige situaties'

"Bij calisthenics train je alleen met je eigen lichaamsgewicht. Je hebt daardoor minder kans op blessures."

Begeleiding

Het klinkt allemaal veelbelovend. Maar volgens bewegingswetenschapper Herman IJzerman van Kenniscentrum Sport is het niet zo dat je in de sportschool sneller kans hebt op een blessure. "Bij beide sporten geldt: je hebt goede begeleiding nodig. Juist in de sportschool kun je spelen met gewichten. Je weet precies met hoeveel gewicht je bezig bent en bouwt het hierdoor mooi op."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Papito (33) verbreekt record optrekken met 32 pull-ups: 'Probeer het maar te verbreken!'

Het is volgens hem namelijk niet zo dat je als ongetrainde sporter meteen je eigen lichaamsgewicht kan dragen. "Ga je ongetraind te snel van start en ga je jezelf omhoog trekken, dan kan dat juist tot blessures leiden."

Veel variaties

Volgens Beerens is daar bij calisthenics rekening mee gehouden. "Lukt het nog niet helemaal of ben je echt een beginner? Dan komen er elastieken aan te pas die je lichaamsgewicht gedeeltelijk dragen. Zo bouw je een oefening geleidelijk aan op. Bovendien heb je zoveel variaties in oefeningen - van zwaar tot minder zwaar - dat het geschikt is voor gevorderden én beginners."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Tip van de dag: ‘Het heeft geen zin om jezelf te verplichten naar de fitness te gaan’

De Nederlandse Calisthenicsbond laat in een reactie weten dat veilig en verantwoord sporten voorop staat. 

"Omdat calisthenics nog een jonge sport is, willen we de sport in goede banen begeleiden en erop wijzen dat ook hiervoor de nodige zorg en aandacht bij komt kijken. Door de enorme populariteit van de sport, schuilt ook het gevaar dat mensen bij het zien van een oefening het direct na willen doen. Vandaar dat de bond wereldwijd voorloper is tot de ontwikkeling van een Calisthenics Norm om een sportklimaat te creëren waarin calisthenics altijd en overal op een veilige en verantwoorde manier beoefend wordt. Hierbij geven wij het advies om bij de basis te beginnen en langzaam op te bouwen, al dan niet onder goede begeleiding van een professional die de basiskennis in huis heeft. Hiervoor zijn wij het sportorgaan voor advies en veiligheid." 

Wil je weten waar bij jou in de buurt een calisthenics-park te vinden is? Hier vind je een selectie parken.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore