Onduidelijke regels

Mogen we nou wél of niet de weg op met onze elektrische step?

05 augustus 2019 15:12 Aangepast: 07 augustus 2019 13:22
Otto Lodewijk wist een kenteken én verzekering voor zijn step te krijgen Beeld © Editie NL

Heb je op vakantie in Berlijn of Barcelona net geleerd hoe je snel en gemakkelijk je weg vindt op een elektrische step of Onewheel, kun je terug in Nederland helemaal niets meer met die net opgedane skills. Want ook al zie je deze elektrische vervoersmiddelen steeds meer in het Nederlandse straatbeeld, met de meeste mag je nog steeds niet legaal de openbare weg op.

Een elektrische step? Een elektrisch skateboard? Een Segway? Een Mirco Step, een Onewheel of hoverboard? Waarmee mag je wél de openbare weg op? Consumenten, die ze vaak aanschaffen zonder op de hoogte te zijn van de regels, hebben vaak geen idee. Het is in ieder geval een feit dat de regels rond elektrische vervoersmiddelen strenger zijn dan in veel andere landen, waar vooral de deelstep een enorme hit is.

Bijzondere bromfiets

Na het verschrikkelijke ongeluk met de elektrische bolderkar Stint, in september vorig jaar, zijn de regels in Nederland strenger geworden. Veel elektrische vervoersmiddelen – zoals de Stint - vallen in de categorie 'bijzondere bromfiets'. Maar daarmee is niet gezegd dat alle voertuigen die hieronder vallen, daadwerkelijk de weg op mogen. Daarvoor moet een fabrikant, importeur of distributeur van dit soort voertuigen eerst een zogenoemde aanwijzing aanvragen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Bird brengt e-step naar Nederland, maar rondsjezen mag niet

Als je toch de weg op gaat met een voertuig waarmee je niet de weg op mag – maar alleen op eigen terrein mag rondrijden – pleeg je een strafbaar feit.  Je zou een boete én inbeslagname van je elektrische hebbeding kunnen riskeren, zegt verkeersjurist Bert Kabel. "Dat is de wet, maar in de praktijk zie je dat niet vaak. Ik heb nog nooit een dergelijke zaak gehad. Het is relatief nieuw, en de regels zijn niet duidelijk", zegt Kabel tegen Editie NL.

Consument = niet verantwoordelijk

Kabel is dan ook van mening dat je als consument niet verantwoordelijk bent als je de weg op gaat met een nog niet goedgekeurd voertuig. "Het ministerie zou meer duidelijkheid moeten geven wat wél mag en wat niet. Ik vind dat je ervanuit kan gaan dat wat je in een winkel koopt je ook gewoon kan gebruiken op straat. Het zou verplicht moeten worden voor fabrikanten en winkels om aan te geven of iets wel de weg op mag of niet", aldus Kabel.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Nieuwe stint kan in augustus weer de weg op

Des te opmerkelijker is het dat Otto Lodewijk al anderhalf jaar legaal door zijn woonplaats Eindhoven crost op zijn elektrische step. Voor de step die Otto met de medewerkers van zijn IT-bedrijf bij een Chinese webwinkel kocht, wist hij een kenteken én een verzekering te krijgen. "Ik heb meerdere keren controles gehad terwijl ik rondreed op mijn step. Agenten hebben me ook wel eens staande gehouden maar zodra ze het kenteken zien, weten ze dat ik zo wél mag rondrijden", zegt Otto tegen Editie NL.

Maas in de wet

Maar er kwam 'heel veel bij kijken' voordat de IT-ondernemer dit voor elkaar had. "Het is begonnen als grapje op de vrijdagmiddagborrel: hoever kunnen we komen als we een step uit China halen en deze op de weg proberen te krijgen", zegt Otto. Uiteindelijk vonden de IT'ers een maas in de wet waardoor zij het voor elkaar kregen een framenummer én verzekering te krijgen. "Het was een zeer lange weg. Dit is niet iets dat de gemiddelde consument doet."

Is scheuren op een bierkratje wél legaal?

'Wetgeving loopt achter'

Naast Otto, die ook in de Randstad veel op z’n step rondrijdt, hebben volgens hem nog 'een paar mensen' net als hij toestemming gekregen, maar 'na een paar maanden was deze loophole niet meer mogelijk'. "Ik vind het raar dat de meeste nog wél verboden zijn. De wetgeving loopt echt achter. Waarom mag een e-bike waarmee je 45 km/u op het fietspad mag wél en step vaak niet?"

De online community ESK8.nl, voor liefhebbers van allerlei kleine elektrische voertuigen, is in april dit jaar de petitie Legaliseer personal light electric vehicles begonnen om deze wet te veranderen. Onder meer (web)winkel Fatdaddy heeft zich inmiddels aangesloten bij het initiatief.

De RDW, de organisatie die de registratie van gemotoriseerde voertuigen en rijbewijzen in Nederland verzorgt, zegt zich niet te herkennen in het verhaal van Otto Lodewijk. Volgens de organisatie hebben zij Lodewijk nooit van een kenteken voorzien. 

Wat is een 'bijzondere bromfiets'?

  • een voertuig dat niet harder dan 25 kilometer per uur gaat
  • een voertuig met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van maximaal 50 cm3 of een elektromotor met een maximumvermogen van maximaal 4 kW
  • een voertuig dat niet onder een Europese richtlijn valt

Bron: Rijksoverheid.nl

Miniatuurvoorbeeld
Kijk ook

Review: deze elektrische step gaat 39 km/u

Miniatuurvoorbeeld
Kijk ook

Elektrische step Xiaomi na 9 maanden: plezier en pech

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`