Ka-ching

Eurovisiesongfestival in je stad is geen 'losing game'

09 juli 2019 17:53 Aangepast: 09 juli 2019 18:42
Welke stad gaat in 2020 duizenden ESF-fans trekken? Beeld © ANP Foto

Arnhem, Den Bosch, Maastricht, Rotterdam en Utrecht zijn nog in de race voor het Eurovisiesongfestival 2020. Morgen moeten deze steden hun plannen presenteren en laten zien dat zij dé ideale stad zijn om dit wereldevenement te verzorgen. Maar levert zo’n grote happening een stad – naast bekendheid – eigenlijk nog wat op?

Een gelikt filmpje met alles wat het zuiden van Nederland mooi maakt: van vlaai tot de universiteit van Maastricht, en van André Rieu tot Tom Dumoulin. Maastricht is klaar om het Songfestival 2020 binnen te hengelen. Maar ook Rotterdam wil het evenement dolgraag, en Utrecht, Den Bosch en Arnhem ook.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Onenigheid over opdraaien voor extra kosten organisatie Eurovisiesongfestival

Ellen Verkoelen, 50plus-raadslid van de gemeente Rotterdam, denkt dat het Eurovisiesongfestival haar stad 'een enorme impuls' gaat geven. "Ja, het organiseren kost veel geld en de stad zelf zal er niets aan verdienen, maar ik denk dat we het op een andere manier in tientallen gaan terugkrijgen. Het zorgt in ieder geval voor zeker 500 banen voor een half jaar en veel inkomsten voor lokale horeca en hotels", zegt Verkoelen tegen Editie NL.

Tour en Vierdaagse

En Verkoelen zou zomaar eens gelijk kunnen hebben. Zo blijkt uit een analyse van de Nederlandse Sportraad dat de start van Tour de France, in 2015 in Utrecht, goed was voor een impuls van 25,3 miljoen euro. De Nijmeegse Vierdaagse heeft ook zo zijn economische voordelen. Met dit jaarlijkse wandelevenement weet de gemeente zo’n 40 miljoen euro binnengeharkt.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Duncan Laurence hoopt op songfestival in Rotterdam

Eten, drinken en overnachten

De Sportraad schat bovendien dat het Songfestival tussen de 40 en 50 miljoen euro zal opleveren. "We hebben een analyse gemaakt van 25 sportevenementen", zegt Margriet Bokhorst van de Sportraad. "Je trekt bij zo'n evaluatie een cirkel om het evenement. Alles wat extra wordt uitgegeven door mensen die er niet vandaan komen, wordt als economische impact gerekend. Hoeveel heb je besteed? Aan bijvoorbeeld eten, drinken, overnachtingen en merchandising."

 Met een evenement moet je zeker zorgen dat je veel buitenlandse toeristen aantrekt, zegt Bokhorst. "Die geven meer uit. Mensen uit eigen land nemen soms nog hun eigen bammetjes mee." Dat zit bij Eurovisiesongfestival in ieder geval wel goed.

Wist je dat wij ook een app hebben?
Daarmee heb je al het nieuws binnen handbereik. Download 'm hier.

Playstore Appstore

`