Niet naar school

Steeds meer kinderen krijgen thuis les: 'We geven lessen die alleen passen bij Sofia (8)'

26 juni 2019 17:32 Aangepast: 26 juni 2019 18:38
Vader Roy van Veen (met hoed) geeft les in het park aan zijn dochter Sofia (in geel shirt) en vriendjes Beeld © Editie NL

Niet in een klas vol klasgenoten en een leraar, maar les van je vader of moeder thuis aan de keukentafel. Steeds meer kinderen gaan niet meer naar school maar krijgen thuis onderwijs, vaak omdat hun ouders zich niet meer kunnen vinden in de levensovertuiging van de school. Sofia (8) is één van deze kinderen. "De huidige scholen passen niet bij het karakter van Sofia."

In het schooljaar 2017-2018 kregen bijna 950 Nederlandse kinderen thuis les van hun ouders en gingen dus niet naar school. Dat is een flinke stijging ten opzichte van het schooljaar 2014 – 2015, toen er ruim 600 kinderen thuisonderwijs kregen, zo blijkt uit cijfers van het Ministerie van Onderwijs.

Russisch en paardrijden

Roy van Veen en zijn vrouw Ksenia houden hun 8-jarige dochter Sofia ook thuis. Daar krijgt ze thuis, maar soms ook buiten met andere thuisles-kinderen, vakken als Russisch, geschiedenis, archeologie maar ook paardrijden. "De huidige scholen passen niet bij het karakter van Sofia. Die scholen zijn gericht op collectivisme: met z’n allen uit een boek leren. Maar Sofia is een individu. We vinden haar individuele ontwikkeling belangrijk. Daarom willen we haar ook lessen geven die bij haar passen", zegt Van Veen tegen Editie NL.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Fleur krijgt dit schooljaar thuisonderwijs: 'Het is soms best eenzaam'

Roy en Ksenia van Veen hebben wel gezocht naar een passende school voor Sofia maar geen enkele bleek binnen hun levensstijl te passen. Zo krijgt Sofia wel eens rekenles, maar dan bijvoorbeeld met behulp van water. Net even anders dan in het gemiddelde klaslokaal dus.

Geen controle

Volgens de Leerplichtwet kunnen kinderen om drie redenen vrijstelling van de leerplicht krijgen: bij ziekte, tijdens een reis of vanwege een levensovertuiging. Carry Roozemond van Ingrado, de branchevereniging voor leerplichtambtenaren, ziet deze wet graag veranderen. '"Thuisonderwijs is niet per se slecht, maar we hebben er nu geen zicht op. We willen daarom dat de wet aangepast wordt, zodat we de ontwikkeling kunnen controleren", aldus Roozemond tegen EditieNL.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Jongens scoren slechter op school: 'De gemiddelde jongen heeft een hekel aan school'

Roozemond vreest namelijk dat de ontwikkeling van sommige kinderen achterblijft. "Dat denken we ja. Hoe zit het met hun sociale vaardigheden? Hoe los je situaties op in het verkeer? Oftewel: hoe kan je het beste deelnemen in de maatschappij?''

In hun eigen bubbel

Volgens kinderpsycholoog Steven Pont zitten kinderen die thuis les krijgen van hun ouders 'in hun eigen bubbel'. "Je krijgt je informatie maar uit één bron: je ouders. Natuurlijk gebeurt dat op school ook, maar daarom is het belangrijk dat kinderen ook op sociaal niveau met andere kinderen in aanraking komen", zegt Pont tegen EditieNL. Voor creatieve kinderen, die in het reguliere onderwijs buiten de boot vallen, zou thuisonderwijs volgens Pont wél voordelig kunnen werken.

Vader Roy wuift alle nadelen weg, volgens hem loopt Sofia’s ontwikkeling niet achter op die van leeftijdsgenoten en heeft ze genoeg vriendjes. Voor een wetswijziging voelt Roy dan ook weinig.

Het ministerie van Onderwijs laat weten dat er wordt gewerkt aan een wijziging van de leerplichtwet. Wanneer deze in werking treedt, is niet bekend.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`