Goedkope versie

Rivierkreeft in plaats van echte: restaurants sjoemelen met producten

18 juni 2019 15:35 Aangepast: 18 juni 2019 15:44
Sommige restaurants gebruiken stiekem andere producten dan de menukaart zegt Beeld © Getty Images

Wie in een restaurant een luxe kreeft of malse varkenshaas bestelt, kan maar beter goed opletten wat-ie op z'n bord krijgt. Sommige restaurants nemen het niet zo nauw met de producten op hun menukaart en schotelen hun gasten stiekem een goedkopere variant voor.

Culinair journalist Hiske Versprille is niet te spreken over restaurant Goud van Herman den Blijker. Ze bestelde daar Oosterscheldekreeft, maar kreeg rivierkreeft voorgeschoteld. Er waren slechts een paar stukjes van het duurdere soort kreeft in het gerecht te vinden.

Paardenvlees

Dat dit geen uitzonderlijk geval is, weet Gijs Jeulink, eigenaar van de kookschool Culinair Verantwoord. "Hetzelfde gebeurt met varkenshaas. Als je dat in een restaurant bestelt, is het maar de vraag of je daadwerkelijk dat vlees krijgt of een ander stuk van het varken. Ook wordt paardenvlees heel vaak verkocht als biefstuk."

En daar blijft het niet bij. "Verse garnalen en krab worden vaak verwisseld voor een goedkope variant. En met vis kun je ook heel gemakkelijk rommelen. Zo kun je als kok scholfilet geven en zeggen dat het een duurdere vissoort is. Mensen proeven het vaak niet."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

9 op 10 onderzochte sterrenrestaurants hebben bedreigde vis op menukaart

Carpaccio

Ook carpaccio is een bekend voorbeeld. "Echte carpaccio is dungesneden ossenhaas, maar sommige restaurants maken het gewoon van rundvlees", zegt Gijs, die vermoedt dat dit soort praktijken veel voorkomen bij all-you-can-eat-restaurants.

Soep en ragout

Culinair journalist Loethe Olthuis herkent het probleem. Zelf heeft ze ooit vermoedelijk koolvis voorgeschoteld gekregen in plaats van kabeljauw. "Dit gebeurt vooral met producten die duur zijn. Zo wordt er gefraudeerd met kaviaar. Gasten krijgen in plaats daarvan goedkopere viseitjes. Sjoemelen met een halve kreeft is niet zo makkelijk, maar als het om een soep of ragout gaat, dan wordt het een ander verhaal."

Wild vlees

Met wild vlees valt volgens Loethe ook eenvoudig te rommelen. "Het meeste wild komt uit Nieuw-Zeeland. Dat komt diepgevroren hier naartoe. Als er niet expliciet 'wild' bij staat, dan is het gefokt. En ja, je weet niet of je ook echt wild krijgt als er wild op de kaart staat."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Nachtmerrie: boete vanwege vies restaurant. Wat doe je dan?

Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

Ook de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) krijgt er weleens meldingen over, al valt het onderwerp niet binnen hun reguliere takenpakket. "We bekijken het van geval tot geval", laat een woordvoerder weten aan Editie NL. "Zo nodig geven we een schriftelijke waarschuwing. En als daar niks mee wordt gedaan, dan kijken we weer verder."

De NVWA denkt echter dat ze van veel gevallen geen weet hebben. "Ik denk dat veel mensen hier direct contact over hebben met het desbetreffende restaurant. Of ze laten een recensie achter op een online platform."

Koninklijke Horeca Nederland

De Koninklijke Horeca Nederland laat in een reactie aan Editie NL weten dat dit soort geluiden niet bij hen bekend is. De brancheorganisatie vindt dat een restaurant altijd moet serveren wat er op de kaart staat. "Mocht het zo zijn dat een bepaald gerecht of belangrijk onderdeel daarvan niet meer voorradig of beschikbaar is, dan moet je dat wat ons betreft vooraf kenbaar maken aan je gasten. Dan ben je transparant en hebben de gasten altijd zelf een keuze."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore