EditieNL

Kom van die strandstoel af: zo blijf je fit in 4 minuten

05 augustus 2016 12:36 Aangepast: 05 augustus 2016 18:45
SHAPE Magazine Beeld © YouTube

Ben jij deze zomer smoesjes aan het bedenken om niet naar de sportschool te hoeven? Vier minuten: dat is volgens fitnessgoeroe Kaisa Keranen alles wat je nodig hebt om fit te blijven deze zomer. Het klinkt makkelijk, maar is dat het ook?

Een training waarbij je in vier minuten vier oefeningen doet wordt ook wel de Tabata-training genoemd. "Het is ontstaan bij topschaatsers om fit te blijven", vertelt personal trainer Angelique Heijligers. "Als je het aandurft moet je je voorbereiden op een paar horrorminuten. Je weet dat je het goed hebt gedaan als je na die vier minuten braakneigingen krijgt."

Het klinkt ideaal

Je conditie op pijl houden in een korte tijd klinkt ideaal, maar er zitten ook wat nadelen aan. "De kans op blessures is groot", zegt inspanningsfysioloog Adrie van Diemen. "De fitnessbranche speelt in op het feit dat mensen weinig tijd en zin hebben. Maximaal gaan met zo’n hoge intensiteit neemt risico’s met zich mee en dat vertellen de makers er niet bij."

"Bewegen is altijd beter dan niet bewegen, maar dit vraagt te veel", vertelt van Diemen. "Bij het kiezen van een training moet je jezelf afvragen of je het voor een lange periode kan volhouden. En als je deze vier minuten dan toch wil uitproberen, doe er dan een warming up en cooling down bij."

Voor de waaghalzen die de Tabata-training toch willen uitproberen: zo doe je het.

Herhaal de vier oefeningen zo vaak mogelijk in twintig seconden en neem vervolgens tien seconden rust. Herhaal dit patroon twee tot vier keer voor een intense training voor je benen en buik.

Oefening 1: Lateral Lunge naar Single Leg Balance

1. Ga gespreid op beide benen staan en buig naar rechts zodat je je linkerbeen strekt. Leg je linkerhand op de grond en steek je rechterarm de lucht in.
2. Ga in één beweging op je linkerbeen staan en til je rechterbeen op tot aan je knie.
3. Herhaal

Oefening 2: Down Dog met Shin Taps naar Push-up

1. Doe eerst een push-up en duw jezelf daarna met je armen omhoog zodat je in de vorm van een driehoek staat. Tik vanuit deze positie met je rechterhand je linker scheenbeen aan.
2. Laat jezelf weer zakken naar een push up. Herhaal de oefening en wissel steeds van hand waarmee je je scheenbeen aantikt.

Oefening 3: Traveling In and Out Squat Jumps en Single Leg Landing

1. Begin in een squat en spring daarna op één been, alsof je aan het hinkelen bent.
2. Spring snel terug in squat-positie en herhaal.

Oefening 4: Single Leg Side Plank Hip Dips

1. Vorm een zijwaartse plank en laat het bovenste been een stukje in de lucht zweven
2. Laat je heupen langzaam zakken totdat ze bijna de grond raken en til ze dan weer omhoog.
3. Herhaal

Herhaal elke oefening ook voor de andere kant.

 

 

Bekijk hier de video van Editie NL

 

Meer op rtlnieuws.nl:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore