Mini-ondernemer

Jip (8) uit Almelo ontwerpt eigen 'stoere' kledinglijn

24 mei 2019 15:43
Jip met zijn ouders voor de Kamer van Koophandel, rechts Jip's kleding Beeld © Mirjam Ballast

Jip Ballast (8) uit Almelo heeft een 'extreem uitgesproken kledingsmaak' en kon daardoor vaak geen kleding vinden die hij echt leuk vindt. Daarop besloot hij dan maar zijn eigen kleding te gaan ontwerpen. Over een paar weken is zijn kledinglijn .UGH online beschikbaar.

'Vette hoodies' en vooral niet kleding in alle kleuren van de regenboog of met 'iets kinderachtigs' als een smiley. Jip Ballast uit Almelo mag dan pas 8 jaar oud zijn, over zijn kleding heeft hij al heel duidelijke ideeën. "Jip heeft echt een gigantisch uitgesproken kledingsmaak", zegt zijn moeder Mirjam Ballast tegen EditieNL. "Kledingverkopers moeten ook altijd heel hard lachen als ze horen hoe kritisch hij is."

Thuis tekenen

Omdat zowel moeder Mirjam als vader Emiel Ballast beiden een eigen bedrijf hebben, lag een eigen bedrijf voor Jip ook voor de hand. "Omdat hij in winkels vaak niets kon vinden, ging hij thuis zelf tekenen wat hij wél zag zitten: alleen wit en zwart, stoer en natuurlijk die 'vette hoodies'." 

Jip schrijft zijn bedrijf in bij de Kamer van Koophandel Jip schrijft zijn bedrijf in bij de Kamer van Koophandel

Na een aantal ontwerpen, was Jips kledinglijn een feit. De naam was er ook snel: deze moest in ieder geval het woord 'hype' in zich hebben, want 'dat is stoer, en als iets een hype is wil iedereen het'. En dus werd het 'U Go Hype', afgekort '.UGH'. "Die naam is inmiddels al een begrip geworden in zijn klas", lacht Mirjam. "Jip is niet bepaald op zijn mondje gevallen, dus hij roept ook regelmatig: als je een hoodie wil of een t-shirt, kun je nu al een bestelling plaatsen."

School en voetbal

Vader en moeder hebben Jip geholpen met zijn website, zijn webshop en gisteren met zijn inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Over een paar weken moet de webshop van .UGH live zijn. Ook al is de interesse nu al groot, school en voetbal blijven belangrijker, zegt Mirjam. "We zien wel hoe het gaat lopen. We hebben zelf een magazijn en de logistiek op orde. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat we hem na schooltijd pakketjes in elkaar gaan laten zetten. Maar het blijft zijn merk en zijn gedachtegoed."

`