Leren met YouTube

Online-examentraining is booming: maar helpt het ook?

07 mei 2019 16:34 Aangepast: 08 mei 2019 09:05
Liza de Haan traint online voor haar eindexamen vwo

Aanstaande donderdag is het zover: dan beginnen de eindexamens op de middelbare school. Dat betekent natuurlijk blokken, blokken en nog eens blokken. Om last minute nog zoveel mogelijk leerstof in hun hoofd te krijgen, maken leerlingen massaal gebruik van online-examentrainingen en uitlegvideo's. Maar hoe nuttig is dat stampwerk?

Vwo-scholier Liza de Haan begint altijd op dezelfde manier met het leren voor haar toetsen geschiedenis en wiskunde: met het kijken van online-uitlegvideo's. "In de bovenbouw ben ik ermee begonnen. Ik kijk ze voor herhaling van de stof die we in de lessen hebben behandeld. En de extra uitleg die erin zit. Je hoort en ziet een andere leraar, dat vind ik fijn", zegt ze tegen EditieNL.

Vlak voor eindexamen

Steeds meer leerlingen maken net als Liza gebruik van uitlegvideo's op het internet. Dat merkt Micha Proper, oprichter van het YouTube-kanaal Digistudies, als geen ander. "Vooral rond de examenperiode stijgt het aantal aanmeldingen enorm. Leerlingen zijn erg last minute met het kijken van de filmpjes. De grootste piek zien we in mei of in de week van de examens zelf. Dan zit iedereen mega in de stress. Ze hebben alle traditionele manieren van kennis vergaren al geprobeerd en denken: ik wil nog iets anders!"

Zijn YouTube-kanaal is in een paar jaar tijd flink in populariteit gestegen. "Drie jaar geleden hadden we duizend abonnees, nu zijn dat er al 15 duizend", zegt Micha tegen EditieNL. Inmiddels heeft hij ruim 700 video's gemaakt om havo- en vwo-scholieren te helpen met leren.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Examenstress: deze scholieren leren liever in de bieb dan thuis

Tegen betaling

Sinds dit jaar heeft Micha ook een platform waar tegen betaling video's bekeken kunnen worden. Dat kost per vak 8 euro per maand of 15 euro onbeperkt. "Het liefst bied ik alles gratis aan, maar dat is niet meer mogelijk. De productiekosten zijn hoog, want we hebben een leraar die een script schrijft en alles uitlegt. En dan is er nog de grafisch vormgever. Toch bieden we de video's voor een overbrugbaar bedrag aan. Ik wil er zijn voor iedereen en niet alleen voor de kinderen van ouders met veel geld."

Micha denkt niet dat het per se aan deze generatie ligt, dat de video's zo populair zijn. "Ik denk dat het vijf jaar geleden ook populair zou zijn, als het toen had bestaan. Ik had er ook graag gebruik van willen maken. De vraag is niet veranderd, maar het aanbod."

Nuttig of niet?

Maar hoeveel steek je eigenlijk op van zo'n online-examentraining? "Als alle informatie die je leert over hetzelfde gaat, kan het bevorderlijk zijn als je de informatie op verschillende wijze tot je krijgt: schriftelijk, visueel en auditief uitgelegd", zegt neuroloog Martine van Zandvoort tegen EditieNL.

Wel hangt het van je voorbereiding af hoe effectief de video's zijn. "Als je al goed bent voorbereid, werkt het bevorderend. Dan zie je het eens op een andere manier, in plaats van altijd maar naar hetzelfde rijtje te kijken. Maar als je alles op het laatste moment doet, dan wordt het een beetje vol. Je loopt dan een groter risico dat je dingen vergeet."

Herhalen, herhalen, herhalen

Volgens Martine kun je beter iedere dag tien minuten leren dan één keer een uur. Hoe meer je herhaalt, hoe beter. "Wat je leert, sla je op in je langetermijngeheugen. Maar alleen als je daar voldoende aandacht aan besteedt, weet je het nog. Als je veel herhaalt, heb je meer 'draadjes' om de herinneringen uit je geheugen te trekken."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Concentreren voor je eindexamen: 'Velen hebben nooit geleerd hoe dat moet'

Niet te veel tegelijk

Last minute studeren met examenvideo's is dus niet altijd effectief. "Je kan een woordje er wel even inrammen, maar niet de hele examenstof. Als je alles in een keer wilt leren, kun je een overload krijgen. Je kan het dan op het moment suprême niet meer terugvinden in je geheugen. En dan slaat blinde paniek toe. Gelukkig is het meestal wel zo dat die lesstof er tijdens de gehele middelbare schoolperiode ingesleten is. Dus die video's werken zeker goed als opfrisser", aldus Martine.

Kijken vs. lezen

Volgens neuroloog Martine van Zandvoort is video's kijken overigens niet per definitie beter dan lezen. "Dat verschilt echt per persoon. Als jij iemand bent die in beelden denkt, kunnen video's beter werken. Maar als je meer van de talen bent, dan kun je beter vanuit taal structureren. De ene wijze is dus niet voor iedereen toepasbaar. Behalve spreiden en herhalen!"

`