Reclame

Stop 'reclameterreur': PvdA en D66 pleiten voor bel-me-nietregister voor post

02 april 2019 17:46 Aangepast: 02 april 2019 18:36
PvdA en D66 willen een einde maken aan de reclame die via post verstuurd wordt Beeld © iStock

Er moet een soort bel-me-nietregister komen voor reclame die wordt gestuurd via de post. Dat willen de Partij van de Arbeid en D66. Aanleiding is de ophef om de 'brieventerreur' van de Nationale Postcode Loterij. De PvdA gaat Kamervragen stellen over de kwestie.

"De grootste milieuvervuiler van Nederland: de Nationale Postcode Loterij", tweet Frans Nijhof naar aanleiding van de vele brieven die hij ontvangt. Iedere twee weken ontvangt hij – naar eigen zeggen ongevraagd – een brief van de Postcodeloterij.

"Daarvoor moeten tienduizenden bomen die CO2 uit de lucht halen worden gekapt", schrijft hij boos. Hij krijgt veel bijval van andere twitteraars.

Nieuw systeem

"Wij zouden graag zien dat je in principe geen reclame per post krijgt, tenzij je aangeeft dat je dit wel zou willen", zegt Jelger Zee van D66 tegen Editie NL. "Mensen storen zich eraan en het is gewoon zonde en slecht voor het milieu."

William Moorlag van de PvdA vult aan: "We pleiten voor een opt-insysteem. Dat is jargon voor een regeling waarbij je zelf zeggenschap krijgt over je brievenbus."

Het gesprek aangaan

VVD vindt dat de Postcode Loterij wel eens serieus bij zichzelf te rade mag gaan. "Als je een nee-nee sticker op je brievenbus plakt, verwacht je geen reclame. Ook niet van de Postcode Loterij. Het lijkt me goed dat deze loterij zichzelf eens goed afvraagt of ze mensen zo wel moeten willen benaderen", zegt VVD'er Arne Weverling.

De VVD ziet niet veel in een totaalverbod op het adresseren van post aan alle bewoners van een adres. "Dan mis je namelijk ook belangrijke informatie van andere instanties, zoals brieven van de gemeente over werkzaamheden in je wijk."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Ergernis om brieven Postcode Loterij: 'Hoeveel bomen worden hiervoor gekapt?'

Volgens Bart Elshof van het CDA is het belangrijk om eerst het gesprek aan te gaan met de Nationale Postcode Loterij. "Als dat niet werkt, zou je naar de regelgeving kunnen kijken. In dat geval zien wij wel iets in het plan van PvdA en D66."

Misleidend

Gerard van Spierenburg van de Consumentenbond laat weten dat er regelmatig klachten binnenkomen over de brieventerreur. "In het verleden is er al actie tegen de Postcode Loterij gevoerd, omdat ze ook misleidend waren in hun communicatie. Ze mogen dit doen, zolang het geadresseerd is aan de bewoners van het pand. Dat betekent dat je de post ook met een nee-nee-sticker in de bus krijgt."

Afmelden

Volgens Van Spierenburg zijn er verschillende mogelijkheden om de brieventerreur te stoppen. "Je kunt een brief schrijven met de boodschap dat je van hen – en alle aanverwante loterijen – geen enkele reclame meer wilt krijgen. Ook kun je naar Postfilter.nl, of je kunt je afmelden via de site. Maar het afmelden moet beter, want nu moet je eerst zestien pagina's door voordat dat kan."

'Totale onzin'

Martijn van Klaveren van de Postcode Loterij noemt de tweet 'totale onzin'. "Het ging om een miljoen brieven, dus niet om 7,7 miljoen. Mensen vergeten dat we zijn opgericht voor goede doelen en dus voor een groene wereld. We willen daarin het goede voorbeeld geven en gebruiken alleen FSC briefpapier. Totaal verantwoord, dus."

Volgens Van Klaveren is het niet de bedoeling dat mensen ongewenst post ontvangen. "We sturen geadresseerde post, dus we houden ons aan de regels. Als je je afmeldt, krijg je geen post meer. Als je brieven van ons krijgt, heb je je misschien ooit ergens voor opgegeven, of ergens aan meegedaan."

Loten verkopen

Alleen brieven sturen naar mensen die zich hier actief voor opgeven, vindt Van Klaveren geen optie. "Dan verkopen we minder loten. Mensen beseffen vaak niet dat dat het geld nuttig besteed wordt: namelijk aan goede doelen. Als jij kanker krijgt en je gaat naar het kankercentrum, wordt dat in veel gevallen betaald door ons. Maar dan moeten we wel loten verkopen."

Gerard van Spierenburg van de Consumentenbond heeft op dat gebied nog wel een kanttekening. "Het is bizar dat de Postcode Loterij dus eigenlijk zegt dat er minder mensen genezen van kanker, als zij geen brieven zouden sturen. Als je dat gebruikt als argument voor jouw marketing, moet je nog maar eens goed in de spiegel kijken."

`