'Doe iets!'

VR-bril in de strijd tegen online pesten: 'Dit is veel groter dan we zelf denken'

26 maart 2019 15:32 Aangepast: 26 maart 2019 18:43
Een vr-bril moet leerlingen duidelijk maken hoe erg het is om gepest te worden Beeld © EditieNL

Leerlingen die elkaar via WhatsApp of Instagram het leven zuur maken: het gebeurt elke dag. Om voor een einde te maken aan online pesten, hebben verschillende organisaties een methode met een Virtual Reality-bril bedacht die duidelijk maakt hoe erg het is om gepest te worden. "We laten zien dat meedoen niet stoer is."

Haatcomments onder je foto op sociale media, of het onderwerp zijn van een dikke roddel die wordt verspreid via de WhatsAppgroep van de klas. Welke leerling heeft er niet mee te maken gehad? Met name meisjes zijn vaak de klos; uit recent onderzoek blijkt dat bijna de helft van de meisjes weleens online is gepest. En hoewel jongens vaak wat 'fysieker' zijn in hun pesterijen, krijgen zij er ook online van langs.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Bijna helft van tienermeiden wordt online gepest: 'Accepteer haatcomments niet!'

Om het cyberpesten in maar ook buiten de klas een halt toe te roepen, is sinds vandaag het Virtual Reality-lespakket 'Doe iets!' van het consortium tegen Cyberpesten beschikbaar.

Meeloper heeft invloed

"Online pesten is veel groter dan we zelf denken. We onderschatten hoe vaak het voorkomt", zegt Romy Hoogeveen, behandelaar bij de ggz-instelling Parnassia. "Met het VR-filmpje willen we ook jongeren meenemen die het zelf niet hebben meegemaakt. Daarin is te zien dat meedoen niet stoer is. De les is dat je beter bent als je opkomt voor het slachtoffer. En dat er meerdere mensen volgen als jij opkomt voor het slachtoffer. Als meeloper heb je invloed", zegt Hoogeveen tegen EditieNL.

Om het VR-filmpje is een lespakket gebouwd waardoor slachtoffers moeten beseffen dat ze er niet alleen voor staan, maar ook om de pesters te wijzen op de consequenties. Hoogeveen: "Omdat het achter de schermen afspeelt, weten we niet goed wat er gebeurt. Wat we wél weten is dat pesten vooral in appgroepen voorkomt. Daar zit groepsdruk achter. Mensen willen erbij horen en zeggen dingen waarover niet is nagedacht. Maar je ziet het ook op Instagram: onschuldige foto's die worden geplaatst waar misbruik van wordt gemaakt", zegt Hoogeveen.

Leerlingen van basisschool Jan Campert krijgen anti-cyberpestles Leerlingen van basisschool Jan Campert krijgen anti-cyberpestles

Leon Zandbergen, directeur van basisschool Jan Campert, vreest ook dat een lespakket over cyberpesten nodig is. "Het komt zeker voor bij ons op school. Laatst nog met vier meisjes uit groep 5. Ook al hebben ze geen telefoons in de klas, thuis gaan ze gewoon weer door", zegt Zandbergen tegen EditieNL. "Ouders hebben vaak geen idee. Wij printen wat er op de schermpjes te zien is, en laten dit aan de ouders zien. Dat is confronterend. Ze weten vaak niet wat ze zien."

Niets doen = medeverantwoordelijk

Op de Jan Campert-school wordt al gewerkt met het anti-pestprogramma Prima, en daar komt nu 'Doe iets!' bij. "We maken kinderen beter inzichtelijk wat er precies gebeurt. We bespreken alle rollen: slachtoffer, dader, meeloper. En we leren dat als je getuige bent van pesten en niets doet, je medeverantwoordelijk bent. Ze kunnen het altijd melden bij mij of een leerkracht", zegt Zandbergen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Toeval of niet? Gezondheidsexperiment op school leidt tot minder pesten

Ggz-behandelaar Hoogeveen verwacht dat het tijd kost voordat er iets wordt bereikt. Volgens haar moet er eerst een discussie ontstaan. "Er moet in de wandelgangen over worden gepraat en we moeten toewerken naar een groter bewustzijn van de gevolgen", zegt Hoogeveen. "Want die gevolgen kunnen ernstig zijn: depressie, angst, een negatief zelfbeeld en zelfmoordgedachten. Ze voelen zich niet van meerwaarde. Daar moeten we ons bewust van worden."

`