Pakketjes

Bestelbus maakt plaats voor de bezorgbakfiets: 'We zitten elkaar in de weg'

08 maart 2019 13:04 Aangepast: 08 maart 2019 18:42
De bakfietsbezorgers van Bol.com worden getraind door PostNL Beeld © EditieNL

We bestellen met z’n allen zoveel pakketjes dat de woonwijken onveiliger worden door onoplettende en hard rijdende bestuurders van bestelbussen. Maar het schone alternatief voor de bestelbus, de elektrische bezorgbakfiets, leidt weer tot steeds vollere en dus onveilige fietspaden. "Onze fietspaden zijn daar niet geschikt voor."

Het is een schone en snelle manier om bij je klant in de stad te komen: met de elektrische bezorgbakfiets. PostNL, DHL, Coolblue en Bol.com bezorgen inmiddels (kleinere) pakketje op deze manier. En netbeheerder Stedin en ANWB Wegenwacht laten hun monteurs steeds vaker op de fiets naar klanten in de binnensteden gaan

Luiers met bakfiets

Bol.com voert op dit moment samen met PostNL een pilot uit in Amsterdam. "We testen nu met een aantal producten, bijvoorbeeld met luiers, die niet zo zwaar zijn en die je binnen twee uur na je bestelling in huis hebt", zegt Roos Franssen van Bol.com tegen EditieNL. "De bezorgers die op bezorgbakfietsen rijden zijn in dienst van PostNL, daar zijn ze ook getraind."

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

'Pakketbezorgers maken wijk onveiliger, 40 tot 50 bestelbusjes per dag in de straat'

Netbeheerder Stedin deed een proef met bakfietsen in het centrum van Utrecht. "De binnenstad van Utrecht is autoluw dus deze fietsen zijn voor ons echt een uitkomst. We waren verbaasd hoeveel bezoeken onze zeven monteurs met de vrachtbakfiets konden afleggen. Dat ging  erg goed. Het enige nadeel was dat het in de zomer soms erg warm was, zeker voor de collega’s die aan de Ramadan deden", zegt Koen de Lange van Stedin tegen EditieNL.

Stabieler op de weg

Voor aankomende zomer denkt Stedin aan een proef met vrachtbakfietsen in het centrum van Den Haag. De Lange: "De monteurs moeten net als in Utrecht de oude meters vervangen voor slimme meters. Voor die proef willen we een 3-wielvariant huren in plaats van de tweewieler, die zijn toch iets stabieler."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Utrecht controleert bezorgdiensten op levering alcohol aan minderjarigen

Maar niet iedereen is even enthousiast over deze schonere bezorgers. De Fietsersbond snapt dat er vanwege de klimaatplannen meer met de fiets moet worden gedaan, maar vreest voor de verkeersveiligheid. "We zien steeds meer van dit soort logistieke fietsen, met steeds grotere en zwaardere containers er op. Maar onze fietspaden zijn daar niet geschikt voor", zegt Wim Bot van de Fietsersbond tegen EditieNL.

Bredere fietspaden

Volgens de Fietsersbond zou een kwart van al het vrachtvervoer met de fiets kunnen worden gedaan, maar dan moet wel het een en ander worden aangepast. "Nu zitten we elkaar nog in de weg, daarom zouden we fietspaden breder moeten maken, maar dat kan niet overal. Daarom zeggen we: maak de maximale snelheid voor auto’s in alle centra 30 km/u, dan kun je met je e-bike of vrachtbakfiets veilig tussen de auto’s bewegen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`