Gaap

Bijslapen in het weekend lost gevaren slaaptekort niet op

04 maart 2019 11:28 Aangepast: 04 maart 2019 14:14
Na een uitslaapweekend kun je een 'jetlag' ervaren Beeld © iStock

Niets lekkerder dan na een week hard werken en vroeg opstaan, om een gat in de dag te slapen. Maar als je denkt dat dat bijslapen ook gezond voor je is, dan moeten we je helaas teleurstellen: uit nieuw onderzoek blijkt dat het risico op diabetes en overgewicht na een 'uitslaapweekend' blijft bestaan.

Het is de oplossing van veel mensen om in het weekend even bij te tanken: uitslapen om zo het structurele slaaptekort dat ze in de werkweek hebben opgelopen, goed te maken. Maar volgens wetenschappers van de Universiteit van Colorado Boulder maak je met langere slaapsessies in het weekend de kans op het krijgen van overgewicht en diabetes type 2 niet kleiner. 

Lange nacht = minder eten

In een nieuwe studie, gepubliceerd in Current Biology, schrijven de onderzoekers dat mensen die gedurende de week kortere nachten maken, in de avond meer eten en zo vaak in gewicht aankomen. Ook al eten zij vervolgens na een langere nacht in het weekend minder, na het weekend gaan ze weer terug naar hun oude patroon. 

Miniatuurvoorbeeld
Bekijk ook:

Socials niet slecht voor slaap

De onderzoekers vonden zelfs aanwijzingen dat bij mensen die doordeweeks (te) te kort slapen en in het weekend bijslapen, de insulinegevoeligheid afneemt. Dat betekent dat je bloedsuikerspiegel stijgt, wat na een tijd kan leiden tot diabetes type 2. 

Soort jetlag

Dit is te verklaren doordat de biologische klok van de lange weekendslapers in de war wordt geschopt. Door de afwisseling van korte en lange nachten ervaren deze mensen een soort jetlag, waardoor het ritme wordt verstoord en mensen gedurende de week weer meer gaan eten. 

Volgens onderzoeker Ken Wright kun je daarom maar het beste 'consistente nachten van 7 uur maken'. "Houd je aan een vast slaapprogramma van ongeveer 7 uur. Dat betekent dat je gedurende week misschien een uur minder tv moet kijken of minder op één van je mobiele apparaten moet zitten, maar dat werkt we het beste en is het gezondste", zegt Wright in een video van de University of Colorado Boulder.

Onderzoek naar slaaptekort

'Uitslapen is zinloos'

Neuroloog en slaapspecialist Hans Hamburger, van het Boerhaave Medisch Centrum, kan zich helemaal vinden in de uitkomsten van zijn collega-onderzoekers. "Nederlandse slaapexperts weten al lang dat uitslapen zinloos is", zegt Hamburger tegen EditieNL. "Alleen van een diepe slaap rust je uit. En alleen in de eerste helft van de nacht slaap je diep. Dus als je uitslaapt, rust je dus niet extra uit en heb je daar dus ook geen voordelen van."

Hamburger wil nog wel nuanceren dat niet iedereen met een slaaptekort grote kans op overgewicht en diabetes heeft. "Het is niet zo dat iedereen alles krijgt. Bij het krijgen van ziektes spelen altijd erfelijke én uitlokkende factoren mee. Dus ook al heb jij een chronisch slaapgebrek, dat wil niet meteen zeggen dat jij ook deze ziektes ontwikkelt."

`