Prijsstijging

Pilsje wordt drie euro: waar drink je nog goedkoop een biertje?

21 januari 2019 16:03 Aangepast: 21 januari 2019 16:58
De prijs van een pilsje is gestegen de afgelopen jaren Beeld © iStock

Een glas bier gaat drie euro kosten. Dat blijkt uit cijfers van horecavakblad Misset Horeca die de prijzen van een fust of tank bier van de laatste jaren op een rij zette. Sinds 2006 is een biertje in een café 75 procent duurder geworden. Wie een goedkoper biertje wil drinken, moet goed zoeken.

Dit jaar kan je op een avondje uit zomaar drie euro moeten afrekenen voor een pilsje van de bekendste brouwers van Nederland. Volgens de Koninklijke Horeca Nederland kunnen kroegbazen er niets aan doen: prijzen van bierleveranciers die stijgen en daarnaast moeten cafés en restaurants ook steeds meer betalen voor energie, het pand en hun personeel.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Prijsverschil tussen biertje in de kroeg en supermarkt steeds groter

Wie daar aan wil ontkomen, moet volgens biersommelier Frans Ruiter wat huiswerk doen voor hij naar de toog gaat. "Er zijn best wel cafés te vinden die een redelijke prijs vragen. Op het platteland betaal je vaak minder dan in de stad. Op toeristische plekken ligt de prijs nog hoger dan in een rustigere wijk. Duitse bieren zijn over het algemeen goedkoper en kijk ook altijd of de kroeg waar je zit een regionaal biertje op de kaart heeft staan."

Regionaal fust goedkoper

Regionaal bier zou volgens Ruiter goedkoper moeten zijn. "Je betaalt dan niet voor de transportkosten." Alfa in Limburg, Budels in Brabant en Princen in Noord-Holland zijn een aantal voorbeelden. Die laatste brouwer werd zelfs opgericht vanwege de hoge bierprijzen die bijvoorbeeld Heineken, Bavaria of Grolsch rekenen, zegt Ronald Blaauboer tegen Editie NL.

"We willen tegen de grote jongens ingaan die maar blijven verhogen. We hebben geen duur marketingapparaat." Blaauboer claimt dat een fust van Princen daardoor zo'n vijftig euro goedkoper is dan van een landelijk bekende brouwer. "Onze adviesprijs voor een biertje is twee euro, maar uiteindelijk is het aan de ondernemer."

Gast wil bekend merk

Toch kiezen veel horecaondernemers daar niet voor, weet Robèr Willemsen als voorzitter van de KHN en eigenaar van meerdere bars in Rotterdam en Berkel en Rodenrijs. "Grote biermerken zijn bekender, daar vragen gasten om. En als je eenmaal een contract of lening met zo'n grote brouwer hebt, kom je daar niet zomaar onderuit."

Is de prijs voor het pilsje buiten de deur dus toch te gortig? "Dan moet je thuis maar een biertje drinken", raadt biersommelier Ruiter aan. De prijzen van een krat bier in de supermarkt zijn de laatste tien jaar namelijk veel minder gestegen dan de prijzen in de horeca.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`