Welk lampje moet branden?

'Voorlichting over autoverlichting schiet tekort'

19 december 2018 12:38 Aangepast: 19 december 2018 18:37
Archieffoto. Beeld © Thinkstock

Ondanks de slechte weersomstandigheden in deze tijd van het jaar rijdt lang niet elke automobilist niet met veilige verlichting. "Veel mensen realiseren zich niet dat ze zelf het dimlicht aan moeten zetten bij slecht weer."

Uit onderzoek van de Britse ANWB, de RAC, blijkt dat bijna 40 procent van de Britten alleen met dagrijverlichting rijdt. Dat kan gevaarlijk zijn. Bij dit type verlichting staan je achterlichten namelijk níet aan. 

Zorgwekkend

Automodellen die na 2011 zijn goedgekeurd, hebben deze dagrijverlichting. Die gaat automatisch aan als je de motor start en is gemaakt om je zichtbaarheid voor de andere weggebruikers te vergroten. Overdag, als het weer en het zicht goed zijn, mag je met alleen dagrijverlichting rijden (in tunnels wel even het dimlicht aandoen).

"De cijfers uit het Britse onderzoek zijn erg zorgwekkend", zegt Erik Jan de Jong, auto-expert bij de ANWB. "Ook in Nederland merken we dat automobilisten nog te veel rijden met alleen dagrijverlichting aan. Veel bestuurders realiseren zich niet dat ze zelf het dimlicht moeten aanzetten bij slecht weer."

Welke verlichting heeft je auto ook alweer?

  • Dimlicht: de verlichting die je standaard moet voeren als het donker is of als je overdag slecht zicht hebt (bij regen, mist en sneeuw). De koplampen, achterlichten en de kentekenplaatverlichting branden als je het dimlicht inschakelt.
  • Stadslicht: een betere omschrijving zou 'parkeerlicht' zijn. Je moet deze verlichting voeren als je 's nachts en bij slecht zicht buiten de bebouwde kom of op de rijbaan parkeert. De achterlichten, kentekenverlichting en twee kleine lampjes voor branden als je het stadslicht inschakelt.
  • Mistlicht: te gebruiken als je zicht minder dan 200 meter is (koplampen) of minder dan 50 meter (achterlamp). Als je mistlampen vóór zijn ingeschakeld, mag je in plaats van dimlicht ook stadslicht voeren. Het achterlicht mag NIET worden gebruikt bij zware regenval.
  • Groot licht: voor extra zichtbaarheid in het donker, buiten de bebouwde kom. Niet gebruiken als er tegenliggers zijn, want het is een behoorlijk verblindende lichtstraal.

Bron: ANWB

Vergeten

Nieuwe auto's hebben naast dagrijverlichting ook dimlichten die automatisch aangaan als het donker wordt, zegt De Jong. "Dit werkt feilloos als het donker wordt, maar bij slecht zicht overdag helemaal niet."

Bij slecht zicht moet je dus zelf het dimlicht nog inschakelen, maar bestuurders vergeten dat vaak, want: 'het licht ging toch automatisch aan?'. De Jongs tip is dan ook: bij slecht weer overdag altijd je dimlichten aanzetten. 

Brandstofverspilling

Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen denkt dat de voorlichting over verlichting tekortschiet. "Volgens mij krijgen beginnende automobilisten tijdens rijles niet precies de functie van alle soorten licht uitgelegd."

Hij onderscheidt vier categorieën mensen als het gaat om lichtgebruik. "Mensen die er niet bij stilstaan dat je bij slecht zicht niet alleen met dagrijverlichting mag rijden. Zij zijn zich hier simpelweg niet bewust van. Dan heb je nog mensen die het niet nodig vinden om het dimlicht aan te zetten als het donker wordt, dat vinden ze brandstofverspilling."

Lichtje branden

Het tegenovergestelde komt ook voor, ziet Tertoolen: bestuurders die juist bij het eerste drupje regen hun dimlicht al aanzetten. "Of standaard het mistachterlicht laten branden, omdat ze bang zijn dat medeweggebruikers hen niet zien."

Tot slot zijn er de mensen die niet goed op de hoogte zijn van de functies van hun auto. "Bij veel moderne auto's gaat het dimlicht automatisch aan als het donker wordt. Mensen beseffen niet dat dit alleen bij licht/donker werkt en niet bij mist of regen."

`