Diversiteit

Romy (7) heeft Down en is model: 'Ze wordt overspoeld met aanvragen'

07 december 2018 15:48 Aangepast: 07 december 2018 16:12
Beeld © Foto: Christha Paassen

De Amsterdamse Romy is pas zeven jaar oud, maar nu al het gezicht van verschillende modemerken. Het meisje heeft, behalve helderblauwe ogen en prachtige blonde lokken, ook het syndroom van Down. Iets dat haar prille carrière lange tijd in de weg stond.

Ze loopt al enige tijd mee in de modellenwereld, heeft verschillende commercials gedaan, staat op de cover van tijdschriften en schittert op de catwalk. En nee, dit gaat niet over een meisje dat net Hollands Next Top Model heeft gewonnen, maar over de 7-jarige Romy Heere.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Haagse fotograaf maakt 'serieuze' portretten van jongeren met Down

Romy hangt op dit moment met abri's door heel Nederland en België en is het gezicht van handicap.nl. Iets dat je misschien niet meteen verwacht van een topmodel, maar het jonge meisje heeft het syndroom van Down. Met haar warme lach, en soms serieuze poses, laat ze zien dat mensen met een beperking ook bijzondere talenten hebben.

'Niemand wilde haar hebben'

Toen ze pas anderhalf was, werden er voor het eerst professionele foto's van Romy gemaakt. Met die kiekjes ging haar moeder Joyce naar verschillende modellen- en castingbureaus. "Ik probeerde haar overal in te schrijven, maar niemand wilde haar hebben", vertelt Joyce aan Editie NL. "Om kinderen met Down werd niet gevraagd."

"Romy werd overal geweerd. We spreken over zes jaar geleden, toen bureaus alleen nog maar op zoek waren naar het perfecte plaatje." Maar haar moeder gaf de hoop niet op en bleef foto's van haar dochter naar bedrijven sturen. En met succes. "Iedereen wil haar nu ineens hebben!"

'Ik zie haar echt stralen'

In maart zal het meisje de catwalk opstappen tijdens de Diversity Fashion Week, waar meer kinderen met een beperking zullen stralen. Dat er steeds meer aandacht is voor kinderen met Down, merkt haar moeder ook. "Een beperking is hot. De aanvragen die ik voor Romy krijg zijn niet meer bij te houden. Vroeger waren bedrijven bang dat mensen negatief zouden reageerden. Nu is het een manier om op te vallen."

Romy, die onder andere het gezicht is van de Wehkampcampagne, geniet van het modellenwerk. "Ze gaat de catwalk op en doet precies wat haar gevraagd wordt. Tijdens een fotoshoot zie ik haar echt stralen." En ondanks dat Joyce begrijpt dat mensen denken dat zij het leuker vindt dan haar dochter, twijfelt ze daar niet aan: "Als kinderen met down iets niet willen, doen ze het niet."

'Eeuwige waardering'

Joyce hoopt dat haar dochter, die inmiddels meer dan 2500 volgers op Instagram heeft, een inspiratie is voor anderen. "Mensen moeten kijken naar de mogelijkheden in plaats van naar de beperking. Deze kinderen kunnen heel veel. Niet alleen in de modellenwereld, maar ook op school en in de sportwereld."

Hoe de carrière van Romy zich verder zal ontwikkelen, dat weet Joyce niet. "Zolang zij het leuk vindt, gaan we door. Het kost veel vrije tijd en het levert weinig op, maar dat hoeft ook niet. Het is de eeuwige waardering waar je het voor doet. En de foto's, die zijn prachtig."

`