Inzameling

Crowdfunding voor operatie: 'Het moet je gegund worden'

30 november 2018 12:08 Aangepast: 30 november 2018 18:39
Suzanne hoopt via crowdfunding aan de ziekte van Ménière geopereerd te kunnen worden Beeld © Editie NL

Steeds meer mensen die ernstig ziek zijn grijpen naar crowdfunding om een behandeling te kunnen betalen. Ze vragen onbekenden om een bijdrage. Zo kunnen mensen therapieën ondergaan die niet vergoed worden.

Suzanne Holstvoogd (45) heeft de ziekte van Ménièreis en zamelt via crowdfunding geld in voor een operatie. "De ziekte van Ménièreis is een evenwichtsstoornis. Ik heb er al 28 jaar last van", vertelt de moeder van drie kinderen aan Editie NL.

"Ik ben de hele dag instabiel en heb duizeligheidsaanvallen. Het wordt steeds erger." De vrouw ontdekte vorig jaar dat er in Canada een operatie bestaat. "Het duurt nog jaren voordat er zo'n operatie in Nederland is. Ik heb al dertig jaar een uitkering, dus die ingreep kan ik niet betalen."

'Gaat het wel op tijd lukken?'

Na lang twijfelen besloot Suzanne om via crowdfunding geld in te zamelen voor de operatie. "Vrienden en kennissen hebben geld gedoneerd, en zelfs de baas van mijn dochter heeft geld gestort."

De vrouw heeft 6000 euro nodig, waarvan inmiddels 1500 euro is gestort. "Ik heb echt zitten huilen toen ik het geld zag binnenkomen. Maar als het even stopt, dan denk je meteen: gaat het wel op tijd lukken?' Zonder geld geen operatie."

'Je wilt onderdeel zijn van het succes'

Die twijfel is terecht, want het lukt lang niet altijd om genoeg geld op te halen. Volgens crowdfunding-deskundige Marije Lutgendorff verschilt het per situatie of een crowdfundactie succesvol is. "De ene keer werkt het wel, de andere keer niet. Als je jouw situatie goed formuleert en de juiste kanalen gebruikt, kan het werken." 

Het is volgens Lutgendorff belangrijk dat mensen zien dat er al geld is opgehaald. "Als ik een campagne zie waar al 90 procent van het benodigde bedrag binnen is, dan wil ik ook meedoen. Je hebt dan het gevoel dat je iets mogelijk kan maken. Je wilt onderdeel zijn van het succes."

'Jouw verhaal moet oprecht zijn'

Het is dus cruciaal dat er in het begin al veel geld wordt opgehaald. "De meest succesvolle campagnes zijn campagnes die goed zijn voorbereid en waarmee een duidelijk verhaal wordt verteld", zegt Lutgendorff. "Jouw verhaal moet oprecht zijn en het moet je gegund worden."

Suzanne hoopt begin januari genoeg geld voor de operatie binnen te hebben. "Nooit meer aanvallen van duizeligheid. Ik kan er alleen maar van dromen en dat doe ik al zo lang. Nu kan mijn droom werkelijkheid worden."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`