Skifit

Trainen voor de wintersport: 'Een marathon loop je ook niet onvoorbereid'

14 november 2018 15:15 Aangepast: 14 november 2018 18:41
Training vooraf kan wintersportblessures voorkomen Beeld © iStock

De ski's hebben een nieuwe waxlaag gekregen, we hebben een skipak aangeschaft en de auto heeft een beurt gehad, oftewel: helemaal klaar voor de wintersport. Nee, zeggen orthopeden. Nog te vaak gaan we volledig ongetraind op wintersport waardoor de kans op blessures groot is. "Ga eerst trainen."

Schouders, polsen, armen maar vooral de knieën hebben het zwaar te verduren tijdens de wintersport. Orthopedisch chirurgen zien dan ook vaak pijnlijke knieën van wintersporters voorbij komen. "Ik doe veel knieletsel. In de winterperiode zie je het nog meer. Met een piek rond kerst en in de voorjaarsvakantie. Dan zie ik vooral veel gescheurde voorste en binnenste kniebanden", zegt Roy Hoogeslag, orthopedisch chirurg van OCON tegen Editie NL.

Aanslag op uithoudingsvermogen

Mensen die met dit soort letsel van wintersport komen, worden door Hoogeslag altijd gewezen op een goede voorbereiding. "Op dat moment is het natuurlijk al te laat. Maar ik wil hen er toch op wijzen dat we te vaak ongetraind op pad gaan. Als je opeens vier of vijf uur per dag sport, is het echt een aanslag op je uithoudingsvermogen. Dat zorgt voor risicoletsel."

Trainingen om je lijf te laten wennen aan de zware inspanningen tijdens de wintersport, worden al decennia aangeboden in Nederland, al sinds de jaren '60. De Nederlandse Ski Vereniging biedt dit soort trainingen aan onder de naam Sneeuwfit en is nu bezig met het vormgeven van een zogenoemde Snowbootcamp. Maar ondanks het behoorlijk ruime aanbod, gaan toch velen onvoorbereid de piste op.

Intensief sporten

Ook veel fysiotherapeuten bieden skifit-trainingen aan. Zo ook Martijn Eijkholt van EV Fysiotherapie uit Hengelo. "Vorig jaar zijn we begonnen met een training onder de naam Skifit. We trainen de core stability, de kracht in de buik-, rug- en beenspieren. Alles wat je nodig hebt om een periode intensief te sporten. Het idee is: als je beter de vakantie ingaat, kom je er ook beter uit", zegt Eijkholt tegen Editie NL.

Het ineens intensief sporten is volgens Eijkholt vaak de boosdoener van blessures. "Natuurlijk heb je ook rust op je skivakantie. Maar vaak ga je slapen met een biertje op en sta je vervolgens weer vroeg op de piste. Dan rust je niet echt uit en dan is dat best een aanslag op je spieren. Bovendien, je gaat toch ook niet ongetraind een marathon lopen?"

Onbenullige ongelukjes

Volgens orthopedisch chirurg Hoogeslag zijn het vaak 'onbenullige ongelukjes' die ontstaan door de krachten die bij het skiën vooral op de knieën komen te staan. "Die kunnen al ontstaan bij uit de lift stappen of gewoon een stukje glijden." Fysiotherapeut Eijkholt ziet de instabiele ondergrond bij het skiën als grote risicofactor. "Als je krachtigere spieren hebt, sta je daar steviger op. Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar ik verwacht dat je met oefening wel een kleinere kans op blessure hebt."

Wintersportklaar? 

Wil jij ook weten of je op dit moment fit genoeg bent voor een wintersportvakantie? Doe hier de test.

Wist je dat wij ook een app hebben?
Daarmee heb je al het nieuws binnen handbereik. Download 'm hier.

Playstore Appstore

`