Online shoppen

De juiste maat besteld? Check het in het pashokje bij het ophaalpunt

09 oktober 2018 16:08 Aangepast: 09 oktober 2018 18:40
Verslaggever Steef van Stiphout bij het pashokje Beeld © Editie NL

Op de site leek het jurkje leuk te vallen, maar eenmaal aan zit 'ie voor geen meter. En dus stap je met frisse tegenzin op de fiets, om de aankoop terug te brengen naar het ophaalpunt. In Amsterdam en Den Haag is dat verleden tijd: daar kun je jouw online bestelde kleding ter plekke passen.

Nederland is namelijk kampioen in het terugsturen van hun online aankopen. In 2017 stuurden we de helft van al onze aankopen terug. Meteen goed online bestellen is dus nog steeds een uitdaging.

Flexibele tijden

Postbezorger DHL komt daarom met een pashokje bij hun servicepunten in Amsterdam en Den Haag. Daarmee komt er een einde aan het ophalen, naar huis gaan, passen en weer terugbrengen.

Je kunt nu je outfit gewoon bij het ophaalpunt passen. Mocht de aankoop tegenvallen of niet de juiste maat zijn, dan kun je het meteen weer terugsturen. Volgens Frédérique Martin van DHL scheelt dit enorm veel moeite. "Steeds meer mensen laten hun pakketjes bij een ophaalpunt bezorgen, omdat deze flexibele tijden hebben. Dan is het toch ideaal als je daar maar één keer naartoe hoeft?!"

Kleding passen met een foto van jezelf 

Alec Minnema doet onderzoek naar ons retourneer-gedrag bij online shoppen. "Ik denk dat er wel wat in zit, maar ik weet niet of dit dé oplossing is", zegt hij tegen Editie NL. "Het unieke aan thuis passen is dat je dit op je eigen moment kunt doen. Mensen halen vaak onderweg of onder tijdsdruk het pakketje af. Dan vraag ik me af je lekker rustig iets gaat staan passen", twijfelt Minnema. 

Tegenwoordig heb je ook apps waarmee je de kleding als het ware aan kunt doen. Zo heb je Pictofit voor kleding en iDfits voor schoenen. "Met dit soort technologieën wordt het wel tastbaarder en dus zal dit ook zeker werken. Maar je moet niet vergeten dat er talloze andere redenen zijn om iets terug te sturen", zegt Minnema. "Veel mensen kopen bijvoorbeeld iets in verschillende maten en houden er dan maar één. Het is dus heel persoonlijk wat je het fijnste vindt."

Bekijk de video hier:

`