App

Nooit meer in de rij voor eten op het station met nieuwe app

05 september 2018 11:37 Aangepast: 05 september 2018 14:14
Archieffoto Beeld © iStock

Zelfs het halen van een kopje koffie kan op het treinstation zó lang duren, dat je maar besluit om hem over te slaan. Je wilt per slot van rekening je trein halen. Een nieuwe app moet hieraan een einde maken.

Je hebt tien minuten voordat de volgende trein vertrekt, en in die tijd wil je nog snel een pastaatje of patatje naar binnen gooien. Lekker, maar de realiteit is dat je vaak samen met andere hongerige reizigers in de rij staat, waardoor je je trein mist.

Met de Foodsy app kun je tegenwoordig eten en drinken bestellen terwijl je in de trein zit. Zodra je op het station aankomt staat het netjes voor je klaar en hoef je niet in de rij te staan.

Betaling in de app

Sam Eerdmans kwam met het idee van de Foodsy app: "Ik reisde altijd tussen Leiden en Utrecht voor mijn studie en als ik 's avonds pasta haalde, was ik altijd te laat voor voetbaltraining. Ik werd er helemaal gek van."

Met zijn eigen gemaakte app staat Sam voortaan op tijd op het veld. "Je kunt je eten ook bestellen als je op de fiets naar het station zit. Je betaalt je bestelling ook in de app."

Op welke stations kun je met Foodsy terecht?

  • Amsterdam Bijlmer ArenA (11 restaurants)
  • Amsterdam Zuid (17 restaurants)
  • Amsterdam Centraal (10 restaurants)
  • Amsterdam Sloterdijk (2 restaurants)
  • Den Haag Centraal (22 restaurants)
  • Deurne (1 restaurant)

'Een rij wordt als iets positiefs gezien'

Via de app kun je op dit moment bij ruim dertig winkels en restaurants terecht. Afhankelijk van de bereidingstijd weet je hoe lang van te voren je een bericht moet sturen. "Als je trein vertraging heeft kun je aangeven dat je later bent", zegt Sam tegen Editie NL.

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels is enthousiast over de app. "Een rij wordt vaak als iets positiefs gezien, omdat het betekent dat je er lekker kunt eten. Maar dat geldt niet voor eettentjes in een stationshal", zegt hij tegen Editie NL. "Reizigers weten precies waar ze trek in hebben en hebben juist helemaal geen zin in een rij."

Wat als iedereen de app gaat gebruiken?

Wat mensen volgens Wessels vooral belangrijk vinden, is de controle over wachttijden. "Een voordeel van deze app is dat je zelf kunt bepalen hoe laat je je eten wilt ophalen. Je hebt zelf in de hand wat er gaat gebeuren."

Toch waarschuwt de psycholoog wel voor een gevaar: "Als iedereen die app gaat gebruiken, dan zit je al snel met precies hetzelfde probleem, namelijk dat je gewoon weer in de rij moet staan. Ik ben benieuwd hoe ze hierop gaan reageren."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

NS stopt uitbating Broodzaak, Smullers en Starbucks

Wist je dat wij ook een app hebben?
Daarmee heb je al het nieuws binnen handbereik. Download 'm hier.

Playstore Appstore

`