EditieNL

Minder premium brandstof bij de pomp: 'Alleen voor autoverwenners'

10 augustus 2018 15:51 Aangepast: 10 augustus 2018 18:36
Premiumbrandstoffen: 'Baat het niet, dan schaadt het niet'.

V-Power, BP Ultimate, Total Excellium of gewoonweg de ouderwetse Euro98. Ze kosten met gemak een dubbeltje per liter meer, maar of je er nou verder mee komt weet eigenlijk niemand. Het aantal tankstations waar deze brandstoffen worden verkocht neemt zelfs rap af.

Autojournalist Carlo Brantsen van Carros denkt dat ongeveer één op de vijf automobilisten premium tankt. Dat zijn volgens hem mensen die hun auto willen verwennen. "Ze willen hun auto koesteren en dan wil je het beste van het beste voor je auto. En de tweede groep zijn mensen die in klassieke auto's rijden, dus die ook al veel over hebben voor hun auto."

Onbemande versus bemande stations

Deze autoverwenners kunnen bij steeds minder pompen terecht. Het aantal bemande stations met premium brandstoffen daalde de afgelopen drie jaar, van 67 naar 59 procent, blijkt uit cijfers van tankpas Travelcard waarover BNR bericht. Als er drie jaar lang bij een tankstation geen premium brandstof wordt getankt, gaat Travelcard er vanuit dat het er niet wordt verkocht.

De onbemande tankstations winnen daarnaast aan populariteit. Juist bij deze onbemande pompen is de keuze meestal beperkt tussen 'gewone' Euro95 en diesel. Geen dure fratsen dus. Precies de reden dat autorijders kiezen voor een goedkope pomp, zeker in tijden van dure benzine.

Uit dezelfde tank

De fabrikanten van de premium brandstoffen claimen dat je meer kilometers maakt op een volle tank en dat de brandstof de motor reinigt. Brantsen gelooft niet zo in premium benzine. "Het komt gewoon uit dezelfde tank uit Pernis. Het is dezelfde benzine alleen dan met additieven erbij." Maar, vult hij aan, 'baat het niet, dan schaadt het niet'.

Toch raadt branchevereniging Bovag mensen die in een klassieke auto of een sportwagen rijden toch aan om een premium brandstof te tanken. Met premium bedoelen ze benzine met octaangetal 98, soms nog met toegevoegde stoffen, zoals V-Power en BP Ultimate.

Overigens heeft Total Excellium een octaangehalte van 95, waardoor het verschil met Euro95 waarschijnlijk minimaal is.

'Zuinig rijden doe je zelf'

"Feit is wel: hoe hoger het octaangetal, hoe beter voor je motor. Je motor wordt er automatisch door gereinigd. Daardoor is die efficiënter en zuiniger", zegt Bovag-woordvoerder Tom Huyskens. Maar of je er ook verder mee komt, is vooral afhankelijk van je rechtervoet op het gaspedaal. Zuinig rijden doe je immers nog altijd zelf, stelt hij.

Het octaangetal geeft de zuiverheid van de brandstof aan. Gewone auto's kunnen prima met Euro95 overweg. In het buitenland vind je vaak nog brandstoffen met een octaangetal van 91 en dat hoeft volgens Huyskens geen probleem te zijn. "In Afrika zie je soms nog wel een octaangetal onder de 90. Als er zwarte rookpluim uit de auto komt, maakt dat daar niet zo veel uit."

Bekijk de video van Editie NL hier:

 

Meer op rtlz.nl:

`