EditieNL

Alcoholmisbruik door bierapp? 'Ik gebruik het bij elk speciaalbiertje dat ik drink'

30 juli 2018 11:22 Aangepast: 30 juli 2018 18:30
Bierblogger Fabian Boot is groot fan van bierapp Untappd Beeld © Editie NL

Badges verdienen en levels omhoog gaan door zoveel mogelijk verschillende speciaalbiertjes te drinken. Dit maakt de populaire bier-app Untapdd populair. Stichting Alcoholpreventie STAP maakt zich zorgen want apps als Untappd normaliseren het consumeren van alcohol en zouden in Nederland verboden moeten worden.

Met de app Untappd houd je precies bij welk biertje je in welke kroeg hebt gedronken. Inmiddels gebruiken naar schatting meer dan 7 miljoen mensen de populaire app.  

ZIE OOK: Gespot op: Untappd

'Fijn om te delen wat je gedronken hebt'

Door verschillende biertjes te drinken en vaak de kroeg te bezoeken kun je op Untappd levels stijgen en badges verdienen. Bierblogger Fabian Boot van de blog Bier met Boot is fan.

"Ik gebruik het eigenlijk bij elk speciaalbiertje dat ik drink. Het is fijn dat je dat met vrienden kan delen en kan zien welke biertjes je vrienden hebben gedronken en vooral in welke kroeg je zelf deze biertjes kan gaan drinken"

Gratis bierapps:

Naast Untappd bestaan er nog meer gratis bierapps voor de liefhebbers, beschikbaar voor zowel Android als Apple.

Zo heb je de BierApp, Taphunter en Biernet. Maar Untappd is wel uniek in zijn soort: het is de enige bierapp waarmee je met vrienden kunt delen welk speciaalbiertje je aan het drinken bent en waar. 

Untappd is de nieuwe flippo 

Gedragswetenschapper Dirkje van der Ven snapt de populariteit van bierapps als Untappd heel goed. "Mensen hebben een sterke verzameldrang. Denk aan flippo's: die wilde je vroeger allemaal hebben." 

"Zo werkt het ook met deze speciaalbieren-app: je wilt ze allemaal drinken. Je wilt de verzameling compleet maken en stopt niet bij één biertje."

In Finland zijn dergelijke apps verboden

En in die verzameldrang schuilt volgens STAP het grote gevaar. "Met zo'n app met levels en badges normaliseer je het gebruik van alcohol. Eigenlijk zijn dit soort bierapps een vorm van marketing en reclame. Bier wordt als iets vanzelfsprekends en positiefs afgebeeld", zegt Wim van Dalen van STAP.

In Finland zijn dergelijke apps rond alcohol volgens STAP verboden. De stichting tegen alcoholpreventie zou dit ook graag in Nederland zien gebeuren. 

"Daar worden apps, of social media-posts voor comerciele doeleinden die het alcohol gebruik stimuleren verwijderd. Wij verwachten dat dit over een aantal jaren ook in Nederland het geval is. Maar de alcoholindustrie is hier natuurlijk fel op tegen."

Bekijk hier de video:

 

Mis niets meer van Editie NL: like ons op Facebook. Dagelijks leuke livestreams, en de laatste nieuwtjes in artikelen, video's en foto's. 

Meer op rtlnieuws.nl:

`