EditieNL

Moe en chagrijnig door de hitte: 'Onze huizen zijn hier niet voor geschikt'

17 juli 2018 17:41 Aangepast: 17 juli 2018 18:01
Je moet zorgen dat je ook weer niet te veel afkoelt 's nachts Beeld © iStock

Heerlijk hoor, die lekker lange warme zomer. Toch beginnen steeds meer mensen last te krijgen van de aanhoudende warme dagen én nachten. In Groot-Brittannië groeit de roep om advies van slaapexperts nu veel Britten op hun werk nauwelijks hun ogen meer kunen openhouden. Ook Nederlandse slaapdeskundigen herkennen deze problemen.

Door de langste hittegolf sinds 1976 in Groot-Brittannië zijn veel Britten moe, geïrriteerd en veel minder productief op hun werk. Met recordtemperaturen van ruim 32 graden, krijgen zij hun slaapkamers niet meer koel, waardoor de slaapproblemen groeien. Als we de Nederlandse experts mogen geloven zijn Nederlanders net zo moe, chagrijnig en onproductief door deze hitte.

Te warme slaapkamers

"Britse huizen zijn niet echt ontworpen om om te gaan met een temperatuur die hoger ligt dan gemiddeld", zegt Michael Farquhar, een slaapdeskundige van het Evelina Children’s Hospital in London tegen The Guardian. "Doordat er nauwelijks airconditioning is in Britse slaapkamers komen we niet meer op de ideale slaaptemperatuur tussen de 16 en 18 graden. Kouder of warmer dan dat leidt meteen tot slechtere nachten."

Neuroloog een slaapdeskundige Hans Hamburger vindt de Britse problemen allemaal heel erg herkenbaar. Ook hij wordt elke zomer weer om slaapadvies gevraagd. "Maar deze hitte houdt wel erg lang aan, dus de slaapproblemen nemen toe", zegt Hamburger tegen Editie NL.

Dikke gordijnen

Wat naast een te hoge temperatuur ook niet mee helpt, is de zomertijd, zegt Hamburger. "De zon gaat heel laat onder en komt weer heel vroeg op. Je moet echt dikke, nauwsluitende gordijnen in je slaapkamer hebben, wil je daar geen last van hebben."

Wat je in ieder geval niet moet doen, is laat sporten en alcohol drinken. "Je zogenoemde 'body core temperature' moet laag zijn. Als je laat gaat sporten, koel je niet meer genoeg af. Dat gebeurt ook niet als je alcohol drinkt. Drink dus vooral veel water om af te koelen", zegt Hamburger.

Warme douche en niet naakt 

Een ander advies? Neem een warme douche voor het slapen. Hamburger: "Op die manier gaan de bloedvaten in je huid open staan waardoor de warmte je lichaam kan verlaten en je sneller afkoelt."

Naakt slapen of zonder laken is ook niet aan te raden. Dan is de kans volgens Hamburger namelijk groot dat je gedurende de nacht weer te snel afkoelt en daardoor weer wakker wordt. Of: koop een ventilator. "Dan houden tenminste ook de muggen je niet uit je slaap", zegt Hamburger.

Mis niets meer van Editie NL: like ons op Facebook. Dagelijks leuke livestreams, en de laatste nieuwtjes in artikelen, video's en foto's. 

Meer op rtlnieuws.nl:

EditieNL

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore