EditieNL

'Verhoog je zweetdrempel': zo overleef je 40 graden

16 juli 2018 16:45 Aangepast: 16 juli 2018 20:32
De 14-daagse verwachting Beeld © Buienradar

Wie zin heeft in extreme hitte, hoeft niet meer naar landen als Qatar en Saoedi-Arabië: wegbranden kan volgende week gewoon in Nederland. Volgens sommige weersvoorspellingen tikken we volgend weekend de 40 graden aan.

Wie de hoge temperaturen van de afgelopen dagen al moeilijk kan verdragen, kan volgende week voor een ongaangename verrassing komen te staan. Het wordt bloedheet, met als hoogtepunt volgend weekend: dan zou het 38 tot 40 graden kunnen worden.

ZIE OOK: Hittegolf ligt op de loer in Nederland

"Wat we bijna nooit zien, is dat er op de lange termijn een verwachting bij zit die naar de veertig graden toegaat", zegt Buienradar-weerman Dennis Wilt tegen Editie NL. "Die 40 graden zou een historisch record worden." 

Tekst gaat verder na tweet

Lichte kleding en zweten

Ook al is het lastig is om zo ver vooruit te kijken en de kans dat het echt 40 graden wordt klein is, komt er waarschijnlijk wel een hittegolf. En dus is het verstandig om ons voor te bereiden op tropische hitte.

"Boven de 37 graden maakt het niet zoveel uit wat je draagt. Het advies om zo min mogelijk te dragen", zegt thermofysioloog Hein Daanen eerder al eens tegen Editie NL. "De kleur maakt niet zoveel uit, zolang de kleding maar luchtig en licht is en soepel valt." Volgens Daanen is het ook belangrijk dat je goed zweet: "Je huid koelt af door het vocht. Hoe meer je zweet, hoe makkelijker je het hebt."

Drinken en andere tips

Het belangrijkste is volgens de thermofysioloog dat we veel blijven drinken. "Je kunt thee drinken. Hiermee verhoog je de zweetdrempel, waardoor je afkoelt. Maar tegelijkertijd verhoog je ook de lichaamstemperatuur. Koude dranken koelen het lichaam wel af."

8 tips tegen de hitte

  1. Verzet je niet tegen de hitte.
  2. Deel de dag in volgens een tropenrooster. Sta vroeger op om de ergste hitte te vermijden en probeer tussen 12:00 en 16:00 weinig te ondernemen
  3. Eet fruit Veel fruitsoorten kunnen het vocht- en zouttekort aanvullen. De beste vrucht hiervoor is de watermeloen.
  4. Houd je huis koel.
  5. Leg een koud washandje in je nek. Dit kan erg verfrissend werken. 
  6. Beperk sigaretten, alcohol en cafeïne. Hiervan gaat je hartslag omhoog, waardoor de lichaamstemperatuur kan oplopen.
  7. Neem een lauwwarm(e) douche of bad. 
  8. Matig met huidoliën en make-up. Deze houden warmte vast.

Bron: Hein Daanen

Bekijk de video hier:

Mis niets meer van Editie NL: like ons op Facebook. Dagelijks leuke livestreams, en de laatste nieuwtjes in artikelen, video's en foto's. 

Meer op rtlnieuws.nl:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore